Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
Wereldoriëntatie 11581/1390/1920/1/78
Studiegids

Wereldoriëntatie 1

1581/1390/1920/1/78
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 125,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Docenten: Boeve-de Pauw Jelle, Suykens Eve, Van den Eynde Lieve
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Periode 2+3

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Je beschikt over een aardrijkskundige atlas die je kan raadplegen om de inhouden over het domein ruimte in op te zoeken.

Aanvullende studiematerialen vind je op de elektronische leeromgeving of krijg je van de docenten.

Studiematerialen

Doelenlijst basiskennis - Wereldoriëntatie 1EBALOVerplicht
  • Auteur: Boeve-de Pauw, J., Van den Eynde, I.
  • Uitgever: Karel de Grote hogeschool
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Te koop via de verkoopdienst
Mikado Wereldoriëntatie Bronnenboek (5-6)Verplicht
  • Auteur: Kussé, P., Van Den Bosch, J., Van Hove, L., Van Steenbergen, J.
  • Uitgever: Pelckmans
  • Editie: 2018
  • ISBN-nr: 978-90-289-9062-3
  • Medium: Boeken
  • Te koop via de verkoopdienst

Werkvormen algemene info

Er is een zelfstudiepakket over de basisinhouden Wereldoriëntatie waarvan via een doelenlijst aangegeven wordt welke inhouden moeten gekend zijn.
De inhouden didactiek worden aangeboden via hoorcolleges, workshops en groepswerk waarbij actieve participatie noodzakelijk is om een helder inzicht te verwerven in de inhouden en vaardigheden.

Werkvormen

Contacturen40,00 uren
  • Duur: 2 periodes
  • Startmoment: periode 2
Zelfstudie85,00 uren
  • Duur: 2 periodes
  • Startmoment: periode 2

Leerresultaten

CodeOmschrijving
OLR/EBALO 1.2De bachelor lager onderwijs kiest concrete en haalbare doelstellingen.
OLR/EBALO 1.3De bachelor lager onderwijs selecteert doelgericht leerinhouden.
OLR/EBALO 1.4De bachelor lager onderwijs zet doelbewust een brede waaier aan onderwijsleermiddelen in.
OLR/EBALO 1.5De bachelor lager onderwijs biedt doelgerichte onderwijsleeractiviteiten aan.
OLR/EBALO 1.7De bachelor lager onderwijs selecteert en gebruikt bewust en kritisch leermethodes en -materialen.
OLR/EBALO 2.9De bachelor lager onderwijs leert kinderen zelfstandig werken en leren.
OLR/EBALO 4.1De bachelor lager onderwijs beheerst de leergebieden van de lagere school en brengt ze gepassioneerd over.
OLR/EBALO 4.2De bachelor lager onderwijs heeft inzicht in de opbouw van alle leergebieden en leerlijnen.
OLR/EBALO 4.5De bachelor lager onderwijs vertaalt de leerinhouden helder en bevattelijk op het niveau van de kinderen en brengt ze op een bevlogen manier aan.
OLR/EBALO 6.6De bachelor lager onderwijs bezit een onderzoekende en experimenterende houding die vertrekt vanuit een creatief en probleemoplossend denken.
OLR/EBALO 8.2De bachelor lager onderwijs participeert als geëngageerde burger aan de maatschappij.
OLR/EBALO 8.3De bachelor lager onderwijs brengt de wereld en de actualiteit binnen in de groep.
OLR/EBALO 8.5De bachelor lager onderwijs stimuleert en begeleidt het kind om een constructieve bijdrage te leveren aan de wereld rondom hem.
OLR/EBALO 9.1De bachelor lager onderwijs maakt weloverwogen keuzes en laat zich daarbij adviseren door collega's, literatuur en experten.

Leerdoelen

Je kan het vak wereldoriëntatie plaatsen binnen het Vlaamse onderwijslandschap.
Je beheerst de noodzakelijke basis aan vakkennis over de verschillende clusters van de eindtermen 'Mens en Maatschappij' en 'Wetenschappen en Techniek'.
Je documenteert jezelf m.b.v. relevante en betrouwbare bronnen zodat je inhoudelijk voldoende breed, actueel en verdiepend werkt.
Je selecteert de relevante eindtermen en leerplandoelen bij het opstellen van lessen wereldoriëntatie in de lagere school.
Je past de didactische principes van wereldoriëntatie toe bij het uitwerken van lessen wereldoriëntatie.
Je kan verschillende educaties (STEM, PBE, RSV, EDO, WBE, verkeers- en mobiliteitseducatie, herinneringseducatie) op een zinvolle manier in wereldoriëntatie integreren.
Je kan de didactiek van het ontwerpend en onderzoekend leren concretiseren.

Leerinhoud

De student verwerft op basis van zelfstudie de basisinhouden wereldoriëntatie (wetenschap en techniek + mens en maatschappij).
Hoorcolleges en werksessies behandelen het didactisch aspect van wereldoriëntatie: visie WO vanuit leerplannen en eindtermen, denkstructuren en opbouw van een les WO, lessen waarneming, thematisch werken, cursorisch/systematisch werken, toepassingen uit de specifieke didactiek.

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit opleidingsonderdeel hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding.

Voor andere vormen van studiebegeleiding kun je terecht bij je leertrajectbegeleider, die je kan verwijzen in functie van specifieke studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

Het 'Schriftelijk multiplechoice-examen' behandelt het onderdeel basiskennis. Dit onderdeel heeft betrekking op het zelfstudiepakket aan de hand van de doelenlijst. Bij meerkeuzevragen werken we met het ‘Standaard setting systeem’ of het systeem van verhoogde cesuur, dat hogeschoolbreed wordt toegepast. Er worden geen punten afgetrokken bij een foutief antwoord, maar er wordt een correctie toegepast op het te behalen percentage om te slagen voor het examen.

Het 'Schriftelijk openboekexamen' heeft betrekking op het onderdeel didactiek, dit zijn alle in de les aangereikte inhouden en ingeoefende vaardigheden. Tijdens dit examen mag je cursusteksten, powerpoint-presentaties, notities en neerslagen van oefeningen gebruiken. Voor dit examen bereid je één vraag op voorhand voor. Meer info hierover krijg je tijdens het eerste contactmoment en via de elektronische leeromgeving. 

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
periode 2Schriftelijk multiplechoice-examen50,00Meerkeuzevragen met Standard Setting Systeem
periode 3Schriftelijk openboekexamen50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede zittijdSchriftelijk multiplechoice-examen50,00Meerkeuzevragen met Standard Setting Systeem
Tweede zittijdSchriftelijk openboekexamen50,00

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.