Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
Co-teaching19475/1113/1819/20665/48
Studiegids

Co-teaching

19475/1113/1819/20665/48
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Buitengewoon onderwijs
  • Postgraduaat Autismespectrum
  • Zorgverbreding en remediërend leren, trajectschijf 1
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Keuzetraject 18-19.
Studieomvang: 2 studiepunten
Gewicht: 2,00
Totale studietijd: 50,00 uren
Coördinator: Marchand Eddy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Aanvullende studiematerialen vind je op de elektronische leeromgeving of krijg je van de docent(en).

Studiematerialen

BNB BOZO Keuzevak: Co-teachingVerplicht
  • Uitgever: Karel de Grote Hogeschool
  • Editie: van het betreffende academiejaar
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst

Werkvormen algemene info

De studiebelasting omvat contacturen, supervisiesessies, praktijkervaring en een inhoudelijke en persoonlijke verwerking.

Werkvormen

Contacturen5,00 uren
  • Duur: 1 academiejaar
  • Startmoment: Periode 1
Zelfstudie45,00 uren
  • Duur: 1 academiejaar
  • Startmoment: Periode 1

Te verwerven leerresultaten

CodeOmschrijving
BNB BOZO/1.11.1. Een positieve grondhouding bezitten met betrekking tot de mogelijkheden en toekomstkansen van leerlingen
BNB BOZO/1.21.2. Gegevens verzamelen, selecteren en ethisch correct hanteren als basis voor een brede beeldvorming van een leerling in zijn context
BNB BOZO/1.41.4. Realiseren en coördineren van het planmatig handelen ten aanzien van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
BNB BOZO/2.12.1. Waarderen van de diversiteit in een klasgroep, als uitdaging voor het zoeken naar aanpassingen en als meerwaarde voor het leerproces van elke leerling
BNB BOZO/2.22.2. Differentiëren van het aanbod en de aanpak, op basis van de leer-, gedrags- en ontwikkelingsverschillen in een groep
BNB BOZO/2.32.3. Actief op zoek gaan naar hulpmiddelen en ondersteuning die de communicatie- en interactiemogelijkheden van leerlingen bevorderen
BNB BOZO/2.42.4. Een deskundige en evenwichtige afstemming bieden van het onderwijsaanbod – incl. de leerlijnen - op de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen, rekening houdend met een breed toekomstperspectief, maatschappelijke participatie en alle leerdomeinen

Leerdoelen

  • Je hebt zicht op de mogelijke vormen van co-en teamteaching en kan de doelen hiervan formuleren.
  • Je hebt inzicht op grond waarvan co-en teamteaching al dan niet kans hebben te slagen in de praktijk
  • Je weet welke leerkracht /klas/ situatie geschikt is voor co-en team teaching en waarom?
  • Je ziet in wat deze samenwerking vraagt aan motivatie, competenties, teamwerking, schoolcultuur en beleid?
  • Je kan aan de slag met co-en teamteaching in je eigen praktijk

Leerinhoud

Doelgroep: basis- en secundair onderwijs

Scholen staan nooit stil. Leraren worden voortdurend gedwongen om te innoveren. Onderscheid maken tussen wat werkt en wat niet werkt is daarbij niet altijd makkelijk. Zeker niet als je altijd zelf moet inschatten wat behouden moet blijven aan je aanpak, en waar innovatie nodig is.

Inhoud keuzevak

Co- en team teaching is een werkwijze die hierin perspectief biedt. Door “On the job” samen te werken, leren we van elkaar en creëren we een krachtige leer- en werkomgeving voor zowel leerlingen als voor leerkrachten. Het is coöperatief werken op leraren niveau! En we krijgen er meer handen en hoofden bij in de klas.
Er is veel gelegenheid voor eigen inbreng.

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit opleidingsonderdeel hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding. Voor andere vormen van studiebegeleiding kun je terecht bij je leertrajectbegeleider, die je kan verwijzen i.f.v. specifieke studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

De evaluatie gebeurt op niveau van het samengesteld opleidingsonderdeel "Keuzetraject 18-19". Je vindt de algemene informatie over de evaluatie van de keuzevakken dan ook terug in de ECTS-fiche van dit samengesteld opleidingsonderdeel.