Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
The Lab - IAO27925/2546/2425/1/41
Studiegids

The Lab - IAO

27925/2546/2425/1/41
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Toegepaste informatica, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 225,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Baekeland Rony, Celis Jan, De Keulenaer Kenneth, De Leeuw Dieter, De Paepe Geert, Heyman Jurgen, Michielsen Alexander, Roels Elke, Sels Koray, Smeyers Kevin, Vochten Bart, Vochten Hans
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Periode 3

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Aanvullende studiematerialen vind je in de elektronische leeromgeving of krijg je van de docent(en).

Werkvormen algemene info

Je gaat in dit vak projectmatig aan de slag met uitdagingen waarbij je autonoom kennis verwerft over een aantal innovatieve onderwerpen. Je doet dit in co-creatie met medestudenten, coaches en professionals uit het werkveld.

Het vak start met de TI conference days op het einde van lesperiode 2 (laatste examenweek). Deze conferentie wordt gevolgd door iedereen die is ingeschreven voor het vak. Op het einde van deze inspiratievolle 3-daagse worden projecten voorgesteld rond innovatieve onderwerpen zoals IoT, Big Data, AI, Security, Robotics, Functional programming, 3D & Virtual reality, UX,...
Je solliciteert in team op één van de  projecten. De technische en functionele inhoud zal afhangen van het gekozen project.
Je werkt dit project uit in een klein team en koppelt tussentijdse resultaten regelmatig terug aan je coach(es)/opdrachtgever.
Je stelt het resultaat en je onderzoek voor aan een publiek van docenten en bedrijfsmensen tijdens de TI student conference days.

Werkvormen

Totale studietijd225,00 uren

Leerresultaten

CodeOmschrijving
TI OLR 1.2De professionele bachelor TI bedenkt oplossingen op maat van de klant, onderzoekt verschillende alternatieven en maakt een beargumenteerde keuze
TI OLR 4.2De professionele bachelor TI licht een systeem, project of technologie toe in een taal en communicatiestijl aangepast aan het doelpubliek en met gepast vakjargon in het Engels en het Nederlands
TI OLR 5.1De professionele bachelor TI kan zelfstandig en in een multidisciplinair en/of crosscultureel team een opdracht op projectmatige wijze aanpakken. De professionele bachelor TI kan eenvoudig leidinggevende taken uitvoeren en een projectplan ontwerpen, interpreteren, uitvoeren, aanpassen en toelichten. De professionele bachelor TI neemt (mede)verantwoordelijkheid op voor het bepalen van collectieve resultaten.
TI OLR 7.1De professionele bachelor TI reageert op de nieuwste technieken en technologieën en kadert deze binnen de IT-context, volgt de IT actualiteit, is op de hoogte van IT-evoluties en hanteert deze inzichten in al zijn taken
TI OLR 8.1De professionele bachelor TI is zelfsturend, werkt resultaatgericht, reflecteert op eigen werk en geeft constructieve feedback aan teamgenoten De professionele bachelor TI neemt initiatief en/of is ondernemend

Leerdoelen

Je bedenkt oplossingen op maat binnen een project, onderzoekt verschillende alternatieven en maakt een beargumenteerde keuze. (OLR 1.2)
Je onderzoekt nieuwe IT-technieken en technologieën en implementeert deze in een werkend project (OLR 7.1 eindniveau).
Je neemt medeverantwoordelijkheid op voor het behalen van collectieve resultaten binnen een projectteam (OLR 5.1 eindniveau)
Je reflecteert op eigen werk en vaardigheden binnen een project zodat je functioneren versterkt en geeft constructieve feedback aan teamgenoten. (OLR 8.1 )
Je licht een project toe in een taal en communicatiestijl aangepast aan het doelpubliek en met gepast vakjargon. (OLR 4.2)

Leerinhoud

Een project uitgewerkt in team rond innovatieve technologieën
Een rapport van de onderzochte topics (een paper, tutorial, (vaktijdschrift)artikel,…)
Een presentatie voor een publiek van professionals

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit opleidingsonderdeel hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding. Voor andere vormen van studiebegeleiding kan je terecht bij je leertrajectbegeleider, die je kan verwijzen i.f.v. specifieke studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

Je legt een portfolio aan gebruik makend van online tools die in samenspraak met de docenten bepaald worden. Het portfolio bestaat uit:

- de code repository 
- een werkende installatie van het eindproduct
- een rapport van het onderzochte topic (een paper, tutorial, (vaktijdschrift)artikel,…)
- (zelf)reflecties en andere verslagen
- planning
- presentatie

Tijdens de lesuren worden regelmatig (tussentijdse) feedback momenten voorzien, gericht op de ontwikkeling en de voortgang van studenten.  De docenten baseren hun eindoordeel op basis van je reflecties, het opvolgen van de elementen ter bijsturing, je groei, het afgeleverde product, de presentatie/demonstratie en je professioneel functioneren.

Bij een onvoldoende wordt nagegaan of de student het probleem kan remediëren tijdens de vakantie. Is dit het geval dan wordt een tweede zit opdracht (verbeterpunten) geformuleerd en tijdens een mondeling examen besproken.
Kan de student het probleem niet remediëren tijdens de vakantie dan is geen 2e zit mogelijk.
Meer details en informatie over de evaluatie vind je terug op de elektronische leeromgeving.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens periode 3Portfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede zittijdPortfolio100,00

Omschrijving volgtijdelijkheid

Pas te volgen in jaar van afstuderen.