Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
Improve 2 Sem228289/2437/2324/1/45
Studiegids

Improve 2 Sem2

28289/2437/2324/1/45
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat in het internet of Things, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Totale studietijd: 150,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd met een G (geslaagd) of een NG (niet geslaagd).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Reinenbergh Jeroen, Talboom Robin
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Alle studiematerialen en referenties naar (mogelijk online) materiaal vind je op de elektronische leeromgeving of krijg je van de docent(en).

Werkvormen algemene info

Dit vak wordt aangeboden volgens de principes van authentiek onderwijs dat inzet op praktijkgericht leren. Dit wil zeggen dat je op een projectmatige manier aan de slag gaat met realistische uitdagingen uit het werkveld. Je doet dit in co-creatie met medestudenten, coaches én professionals. Er wordt gekozen voor flipping the classroom waarbij digitaal studiemateriaal wordt aangeboden, in combinatie met contactonderwijs op de campus of online. Tijdens de contactmomenten wordt gewerkt op basis van de voorbereiding van de student. Het contactonderwijs (online of op de campus) wordt gecombineerd met begeleid zelfstandig leren, coaching en bedrijfsbezoeken.

Contacturen
Tijdens de contacturen werk je onder begeleiding aan de leerdoelen van dit vak. Je verwerft nieuwe concepten en gaat tijdens workshops online of op de campus met praktische oefeningen aan de slag.

Begeleid zelfstandig leren
Tijdens het begeleid zelfstandig leren werk je onder begeleiding (zelfstandig of in groep) aan je projecten, verwerk je de conceptuele inhouden, werk je doelgericht aan het verwerven van de leerdoelen en bespreek je je vorderingen met je coach.

Bedrijfsbezoeken
Samen met je klasgroep onderneem je begeleide studiebezoeken of field trips bij bedrijven, start-ups, innovation hubs en educatieve partners uit de wereld van IoT. Om deze onderwijsactiviteit te kunnen evalueren, is je aanwezigheid bij het bezoek verplicht.

Werkvormen

Totale studietijd150,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: semester 2

Leerresultaten

CodeOmschrijving
OLR1Explore: De gegradueerde heeft inzicht in alle onderdelen van de keten van Internet of Things met kennis van sensoren, actuatoren, embedded systems, netwerken, databases, computing en usability en herkent hierin de (nieuwe) mogelijkheden voor IoT-toepassingen en -diensten.
OLR10Care: De gegradueerde streeft naar een kwaliteitsvolle en deontologische taakuitvoering, rekening houdend met veiligheid, duurzaamheid en welzijn, en de relevante reglementeringen en normeringen
OLR6Research: De gegradueerde heeft een probleemoplossend denkvermogen, weet hoe hij/zij welke bronnen kan raadplegen om problemen op te lossen, en heeft de ingesteldheid om hulp te vragen bij problemen.
OLR7Collaborate: De gegradueerde is een meerwaarde in een (intercultureel) team door zijn constructieve, flexibele en meedenkende ingesteldheid. Hij/Zij kan multidisciplinair samenwerken, staat open voor ideeën van anderen en neemt gepaste verantwoordelijkheid bij het plannen en uitvoeren van een IoT-opdracht.
OLR8Communicatie: De gegradueerde is communicatief, sociaalvaardig en klantgericht bij elke fase van uitvoering van de IoT-opdracht in de sterk geglobaliseerde, internationale en meertalige beroepsomgeving.
OLR9Grow: De gegradueerde reflecteert zelfstandig op zijn/haar beroepsmatig handelen in werksituaties en handelt om de eigen beroepsbekwaamheid te verbeteren. Hij/zij heeft een gezonde interesse in digitale innovaties, volgt wereldwijd de relevante IoT-evoluties op en verbetert de eigen IoT-praktijk.

Leerdoelen

  1. Je herkent en benoemt kenmerken van nieuwe technologieën en hun plaats binnen de IoT-keten.
  2. Je stelt je krititsch op tegenover digitale veiligheid, privacy, juridische aspecten van een IoT-toepassing en je detecteert mogelijk problemen.
  3. Je identificeert en reflecteert zelfstandig over je sterktes en zwaktes op individueel- en groepsniveau in functie van persoonlijke en professionele groei.
  4. Je stelt professionele documentatie op voor collega-techniekers om de nodige aanpassingen aan een IoT-systeem uit te voeren.
  5. Je gaat actief op zoek reglementeringen en normeringen m.b.t. de IoT-keten die relevant zijn voor jouw IoT-opdracht.

Leerinhoud

Nieuwe technologieen, cybersecurity en IoT: Een samensmelting van mogelijkheden en risico’s. In de snel evoluerende wereld van technologie en connectiviteit heeft het Internet of Things een belangrijke rol gespeeld. Met de opkomst van nieuwe technologieën, zoals AI en Big Data, is IoT nog veelbelovender geworden. Echter, naast de mogelijkheden brengen die ook ernstige cybersecurity-uitdagingen met zich mee. In dit vak zullen we de impact van nieuwe technologieën (project 1) en cybersecurity (project 2) binnen IoT onderzoeken.
We laten je praktijkgericht ontdekken en ondersteunen je in de ontwikkeling van een kritische houding naar nieuwe technologie en veiligheid.

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit vak hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding:

  • vakspecifieke begeleiding door docenten bij de projecten en zelfstudie;
  • vakoverstijgende begeleiding door coaches zowel individueel als in groep.

Voor andere vormen van studiebegeleiding kan je terecht bij je coach, die je kan doorverwijzen i.f.v. specifieke studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

Voor dit vak wordt een geslaagd/niet-geslaagd beslissing genomen zonder numerieke waarde.

Je studievoortgang voor dit opleidingsonderdeel wordt permanent geëvalueerd aan de hand van een combinatie van volgende evaluatievormen:

Opdrachten:
Doorheen de lesweken toon je jouw voortgang voor de leerdoelen van dit opleidingsonderdeel aan door middel van individuele en/of groepsopdrachten. De opdrachten worden formatief beoordeeld, waarna je op basis van de ontvangen feedback een herwerkte versie kunt indienen.

Toetsen:
De kennis en het inzicht die nodig zijn om de leerdoelen te kunnen behalen, worden geëvalueerd middels één of meerdere aangekondigde toetsen. Zowel open- als gesloten-boektoetsen zijn mogelijk.

Observatie van het functioneren (niet herhaalbaar) :
Je wordt formatief geëvalueerd op aspecten die te maken hebben met je handelen, gedrag of inspanningen tijdens het leerproces, zowel tijdens de onderwijsactiviteiten on campus, online als op de werkplek.

Hierbij wordt gekeken naar aspecten als:

  • inhoudelijke deskundigheid;
  • het taakproces;
  • het samenwerkingsproces;
  • persoonlijk (beroeps-)functioneren.

Portfolio en portfoliogesprek:
Op het einde van het semester kan je kiezen om deel te nemen aan het portfoliogesprek en het opleidingsteam ervan te overtuigen dat je de leerdoelen bereikt hebt aan de hand van bijkomend materiaal dat je presenteert in je portfolio. Dit kan gaan om: 
  • Herwerkte opdrachten van tijdens de projectweken;
  • Eigen projecten of initiatieven buiten de context van de projecten van het opleidingsonderdeel.
  • Zelfreflectie i.f.v. het eigen leerproces
  • Feedback die je kreeg van docenten, peers, mentoren, …
  • ...

Op basis van alle bovenstaande evaluatievormen velt het docententeam (mogelijks aangevuld met externe werkveldpartners) een holistisch summatief oordeel dat resulteert in een uitspraak: geslaagd/niet-geslaagd voor dit opleidingsonderdeel. Deze eindbeoordeling wordt aan jou toegelicht tijdens een individueel feedbackgesprek. 

Om deze onderwijsactiviteit te kunnen evalueren, is je aanwezigheid bij toetsen en observatiemomenten verplicht. Je kan je afwezigheid alleen inhalen als dit praktisch mogelijk is en als ze gewettigd is. Je neemt hiervoor zelf contact op met de betrokken docent zodra je terug aanwezig bent.


Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens semester 2Combinatie van evaluatievormen100,00
Tijdens semester 2Portfolio - met evaluatiemoment in de examenperiode0,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede zittijdCombinatie van evaluatievormen100,00
Tweede zittijdPortfolio - met evaluatiemoment in de examenperiode0,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens semester 2Observatie van het functioneren0,00

Uiterste inschrijfdatum

Voor dit opleidingsonderdeel kan je slechts inschrijven tot 3 weken na de start van het opleidingsonderdeel.

Studiekosten

Verplaatsingskosten bedrijfsbezoeken: afhankelijk van verplaatsing.

Omschrijving volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Improve 1 Sem1 OF simultaan te volgen met Improve 1 Sem1.

Je kan dit opleidingsonderdeel opnemen in je programma indien je eerder ingeschreven was voor of het samen opneemt met Improve 1 (sem1 of sem2)