Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
Simulate 3 Sem128298/2437/2324/1/60
Studiegids

Simulate 3 Sem1

28298/2437/2324/1/60
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat in het internet of Things, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Totale studietijd: 225,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd met een G (geslaagd) of een NG (niet geslaagd).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Witte Thomas
Andere docenten: Aarts Martine, Talboom Robin, Van Gompel Hans
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Alle studiematerialen en referenties naar (mogelijk online) materiaal vind je op de elektronische leeromgeving of krijg je van de docent(en).

Werkvormen algemene info

Dit vak wordt aangeboden volgens de principes van authentiek onderwijs dat inzet op praktijkgericht leren. Dit wil zeggen dat je op een projectmatige manier aan de slag gaat met realistische uitdagingen uit het werkveld. Je doet dit in co-creatie met medestudenten, coaches én professionals. Er wordt gekozen voor flipping the classroom waarbij digitaal studiemateriaal wordt aangeboden, in combinatie met contactonderwijs op de campus of online. Tijdens de contactmomenten wordt gewerkt op basis van de voorbereiding van de student. Het contactonderwijs (online of op de campus) wordt gecombineerd met begeleid zelfstandig leren, coaching en werkplekleren (en bedrijfsbezoek).

Contacturen
Tijdens de contacturen werk je onder begeleiding aan de leerdoelen van dit vak. Je verwerft nieuwe concepten en gaat tijdens workshops online of op de campus met praktische oefeningen aan de slag.

Begeleid zelfstandig leren

Tijdens het begeleid zelfstandig leren werk je onder begeleiding (zelfstandig of in groep) aan je projecten, verwerk je de conceptuele inhouden, werk je doelgericht aan het verwerven van de leerdoelen en bespreek je je vorderingen met je coach.

Werkplekleren
Tijdens dit opleidingsonderdeel zal je ook een deel van je opdrachten uitvoeren (op de werkplek) onder begeleiding van een werkplekmentor.

Werkvormen

Totale studietijd225,00 uren

Leerresultaten

CodeOmschrijving
OLR2Solve: De gegradueerde is in staat een IoT-opdracht te analyseren en gebruik te maken van gestructureerde designmethodes om zo tot één of meerdere praktisch realiseerbare en gebruiksvriendelijke technische oplossingen te komen, passend bij de eindgebruiker.
OLR4Maintain: De gegradueerde test en onderhoudt bestaande en nieuwe IoT-systemen, en voert op basis van zijn expertise de nodige wijzigingen, vervangingen of optimalisaties door.
OLR5Manage: De gegradueerde stelt de gewenste toekomstige situatie binnen een praktische IoT-opdracht vast, structureert de IoT-opdracht in taken en deeltaken, en volgt een nauwgezette planning met meetbare doelen.
OLR6Research: De gegradueerde heeft een probleemoplossend denkvermogen, weet hoe hij/zij welke bronnen kan raadplegen om problemen op te lossen, en heeft de ingesteldheid om hulp te vragen bij problemen.
OLR7Collaborate: De gegradueerde is een meerwaarde in een (intercultureel) team door zijn constructieve, flexibele en meedenkende ingesteldheid. Hij/Zij kan multidisciplinair samenwerken, staat open voor ideeën van anderen en neemt gepaste verantwoordelijkheid bij het plannen en uitvoeren van een IoT-opdracht.
OLR8Communicatie: De gegradueerde is communicatief, sociaalvaardig en klantgericht bij elke fase van uitvoering van de IoT-opdracht in de sterk geglobaliseerde, internationale en meertalige beroepsomgeving.

Leerdoelen

  1. Je maakt een analyse van een authentieke IoT-opdracht en bedenkt onder begeleiding passende oplossingen, rekening houdend met de noden van de opdrachtgever en eindgebruiker(s).
  2. Je test je IoT-systeem in de authentieke context en voert onder begeleiding de nodige wijzigingen door om tot een duurzaam resultaat te komen.
  3. Je werkt planmatig samen met je team, stelt je constructief, flexibel en meedenkend op en neemt gepaste verantwoordelijkheid bij het plannen en uitvoeren van een IoT-opdracht.
  4. Je gaat actief en doelgericht op zoek naar informatie om je opdracht goed te kunnen uitvoeren.
  5. Je stemt af en communiceert actief met verschillende stakeholders (opdrachtgever, eindgebruiker, technici, …) doorheen de verschillende fases van een project, zowel mondeling als schriftelijk in correcte taal, aangepast aan het doelpubliek.

Leerinhoud

In dit vak leer je hoe je op vraag van een klant een probleem uitwerkt tot een werkend prototype met oog voor goed vakmanschap. Je zorgt voor een duurzaam, getest en geoptimaliseerd prototype met oog voor gebruiksvriendelijkheid.

Je project verloopt volgens verschillende fases:

  1. In de eerste fase ontwikkel je een "Proof of Concept". Hierbij is interactie met de klant heel belangrijk. Je werkt een plan van aanpak uit en stelt een planning op met oog voor hoofd -en bijzaken.
  2. In de tweede fase leg je de basis voor een werkend prototype. Je bepaalt welke hardware en software je nodig hebt en gaat, in interactie met je docenten, op zoek naar hoe je tot een werkend prototype komt.
  3. Je blijft in contact met de klant en koppelt regelmatig terug over de stand van zaken van je prototype.
  4. In de laatste fase zorg je voor een werkend prototype. Je test je prototype en optimaliseert het waar nodig.
  5. Via een demo van je prototype toon je de klant wat je hebt gerealiseerd.

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit vak hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding:

  • vakspecifieke begeleiding door docenten bij de projecten en zelfstudie;
  • vakoverstijgende begeleiding door coaches zowel individueel als in groep;
  • begeleiding in kader van het werkplekleren door de werkplekmentor.

Voor andere vormen van studiebegeleiding kan je terecht bij je coach, die je kan doorverwijzen i.f.v. specifieke studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

Voor dit vak wordt een geslaagd/niet-geslaagd beslissing genomen zonder numerieke waarde.

Je studievoortgang voor dit opleidingsonderdeel wordt permanent geëvalueerd aan de hand van een combinatie van volgende evaluatievormen:

Opdrachten:
Doorheen de lesweken toon je jouw voortgang voor de leerdoelen van dit opleidingsonderdeel aan door middel van individuele en/of groepsopdrachten. De opdrachten worden formatief beoordeeld, waarna je op basis van de ontvangen feedback een herwerkte versie kunt indienen.

Toetsen:
De kennis en het inzicht die nodig zijn om de leerdoelen te kunnen behalen, worden geëvalueerd middels één of meerdere aangekondigde toetsen. Zowel open- als gesloten-boektoetsen zijn mogelijk.

Observatie van het functioneren (niet herhaalbaar) :
Je wordt formatief geëvalueerd op aspecten die te maken hebben met je handelen, gedrag of inspanningen tijdens het leerproces, zowel tijdens de onderwijsactiviteiten on campus, online als op de werkplek.

Hierbij wordt gekeken naar aspecten als:

  • inhoudelijke deskundigheid;
  • het taakproces;
  • het samenwerkingsproces;
  • persoonlijk (beroeps-)functioneren.

Beroepsproduct
Je levert een functioneel IoT-prototype af als oplossing voor een beroepsinhoudelijk probleem.

Portfolio en portfoliogesprek:
Op het einde van het semester kan je kiezen om deel te nemen aan het portfoliogesprek en het opleidingsteam ervan te overtuigen dat je de leerdoelen bereikt hebt aan de hand van bijkomend materiaal dat je presenteert in je portfolio. Dit kan gaan om:

  • Herwerkte opdrachten van tijdens de projectweken;
  • Eigen projecten of initiatieven buiten de context van de projecten van het opleidingsonderdeel;
  • Zelfreflectie i.f.v. het eigen leerproces;
  • Feedback die je kreeg van docenten, peers, mentoren, …
  • ...

Op basis van alle bovenstaande evaluatievormen velt het docententeam (mogelijks aangevuld met externe werkveldpartners) een holistisch summatief oordeel dat resulteert in een uitspraak: geslaagd/niet-geslaagd voor dit opleidingsonderdeel. Deze eindbeoordeling wordt aan jou toegelicht tijdens een individueel feedbackgesprek. 

Om deze onderwijsactiviteit te kunnen evalueren, is je aanwezigheid bij toetsen en observatiemomenten verplicht. Je kan je afwezigheid alleen inhalen als dit praktisch mogelijk is en als ze gewettigd is. Je neemt hiervoor zelf contact op met de betrokken docent (en voor werkplekleren je mentor) zodra je terug aanwezig bent.

Wie tijdens het werkplekleren ongewettigd afwezig is, krijgt een 'NG' (niet geslaagd) voor dit opleidingsonderdeel. Bij een verplichting tot telewerken wordt het werkplekleren op een gesimuleerde manier ingevuld.


Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens semester 1Beroepsproduct0,00
Tijdens semester 1Combinatie van evaluatievormen100,00
Tijdens semester 1Portfolio - met evaluatiemoment in de examenperiode0,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede zittijdBeroepsproduct0,00
Tweede zittijdCombinatie van evaluatievormen100,00
Tweede zittijdPortfolio - met evaluatiemoment in de examenperiode0,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens semester 1Observatie van het functioneren0,00

Uiterste inschrijfdatum

Voor dit opleidingsonderdeel kan je slechts inschrijven tot 3 weken na de start van het opleidingsonderdeel.

Studiekosten

Voor het verbruiksmateriaal verbonden aan dit vak wordt een forfaitaire kost van 27 EUR aangerekend.

Verplaatsingskosten werkplekleren: afhankelijk van verplaatsing.

Omschrijving volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor Build 3 Sem1 OF simultaan te volgen met Build 3 Sem1) EN (eerder ingeschreven voor Make 3 Sem1 OF simultaan te volgen met Make 3 Sem1) EN (eerder ingeschreven voor Improve 3 Sem1 OF simultaan te volgen met Improve 3 Sem1).

Je kan dit opleidingsonderdeel opnemen in je programma indien je eerder ingeschreven was voor of het samen opneemt met Build 3 (sem1 of sem2), Make 3 (sem1 of sem2) en Improve 3 (sem1 of sem2)