Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
Module Beginsituatie B F24843/2338/2324/1/71
Studiegids

Module Beginsituatie B F

24843/2338/2324/1/71
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Onderwijs: lager onderwijs - flextraject
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Totale studietijd: 75,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd met een G (geslaagd), NG (niet geslaagd) of NGd (niet geslaagd, wel delibereerbaar).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Docenten: Van Reusel Linde
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Aanvullende studiematerialen vind je op de elektronische leeromgeving of krijg je van de docent(en).

Studiematerialen

Groot worden De ontwikkeling van baby tot adolescentVerplicht
  • Auteur: Struyven, K., Baeten, M., Kyndt, E. & Sierens, E.
  • Uitgever: Lannoo Campus
  • Editie: 2020
  • ISBN-nr: 978-94-014-7027-8
  • Medium: Boeken
  • Te koop via de verkoopdienst

Werkvormen algemene info

Dit opleidingsonderdeel wordt aangeboden volgens de principes van flipping the classroom/blended learning. Het studiemateriaal is digitaal beschikbaar op de elektronische leeromgeving. Er zijn geen contactmomenten.

Werkvormen

Totale studietijd75,00 uren
  • Duur: 1 academiejaar
  • Startmoment: P1

Leerresultaten

CodeOmschrijving
OLR/EBALO 1.1De bachelor lager onderwijs stemt het onderwijsleerproces af op de beginsituatie van de groep en van elk individueel kind.
OLR/EBALO 3.1De bachelor lager onderwijs schept een warm, positief en motiverend leer- en leefklimaat in de groep en in de school in functie van het welbevinden en de ontwikkeling van elk kind.
OLR/EBALO 3.3De bachelor lager onderwijs schept verbondenheid in de groep.
OLR/EBALO 3.4De bachelor lager onderwijs stemt zijn pedagogisch handelen af op de behoeften, beperkingen en kansen van elke kind rekening houdend met hun leefwereld en diverse achtergronden.
OLR/EBALO 3.5De bachelor lager onderwijs heeft oog voor de talenten van elk kind en stimuleert de ontplooiing ervan.
OLR/EBALO 5.4De bachelor lager onderwijs stelt doordacht een korte- en langetermijnplanning op en kan er flexibel mee omgaan.
OLR/EBALO 6.1De bachelor lager onderwijs heeft een realistisch inzicht in zijn eigen functioneren.
OLR/EBALO 6.2De bachelor lager onderwijs stuurt zijn eigen functioneren bij op basis van reflectie, praktijkonderzoek, feedback van anderen en vanuit relevante theoretische denkkaders en inzichten uit onderwijsonderzoek.
OLR/EBALO 6.3De bachelor lager onderwijs is overtuigd van het belang van levenslang leren.
OLR/EBALO 6.5De bachelor lager onderwijs vernieuwt blijvend zijn functioneren op basis van de resultaten van eigen praktijkonderzoek.
OLR/EBALO 7.2De bachelor lager onderwijs ziet het belang van een duurzaam en divers netwerk rond de school.
OLR/EBALO 7.5De bachelor lager onderwijs gaat discreet om met gegevens van het kind en zijn ouders.
OLR/EBALO 7.8De bachelor lager onderwijs past zijn eigen professioneel handelen op een respectvolle en constructieve manier in in het pedagogisch en levensbeschouwelijk project, de cultuur en het beleid van de school.
OLR/EBALO 8.3De bachelor lager onderwijs brengt de wereld en de actualiteit binnen in de groep.

Leerdoelen

- Je kan de basisbegrippen uit de discipline ontwikkelingspsychologie omschrijven, illustreren en herkennen in casusvoorbeelden (DLR 3).

- Je kan de ontwikkeling van de ongeboren baby, de baby, de peuter, de kleuter, het lagereschoolkind en de adolescent binnen verschillende ontwikkelingsdomeinen omschrijven, verklaren en illustreren (DLR 3).

- Je kan complexe ontwikkelingssituaties analyseren vanuit de theoretische kaders (DLR 3).

- Je kan in complexe ontwikkelingssituaties gepaste reacties bedenken vanuit de theoretische kaders (DLR 1 O.A. 1.1 O.A. 3.1, DLR 2, OA 3.2).

Leerinhoud

Deze module neemt je mee in het ontwikkelingsverloop van baby tot adolescent.
Binnen elke ontwikkelingsfase worden de verschillende ontwikkelingsdomeinen stapsgewijze afgetoetst om zicht te krijgen op de totale ontwikkeling van het kind.
Je integreert belangrijke inzichten van bekende pedagogen en psychologen binnen de verschillende ontwikkelingsfasen en -domeinen.

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit opleidingsonderdeel hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding. Voor andere vormen van studiebegeleiding kan je terecht bij je leertrajectbegeleider, die je kan verwijzen naar  specifieke studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

Voor dit opleidingsonderdeel wordt een geslaagd/niet-geslaagd/niet-geslaagd delibereerbaar beslissing genomen zonder numerieke waarde.

Je neemt deel aan de eerste examenkans aan het einde van periode 4/examenperiode juni.

Het examengesprek bestaat uit een take home examen: je werkt individueel opdrachten uit. Je dient deze opdrachten niet in, maar je brengt je voorbereiding (digitaal of afgedrukt) mee naar het examengesprek. Hierdoor vervalt de voorbereidingstijd bij het examengesprek. De opdrachten vormen het uitgangspunt voor het voeren van het examengesprek.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens examenperiode op het einde van periode 4Examengesprek100,00take home examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede zittijdExamengesprek100,00take home examen

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.