Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
Module Beginsituatie A F24842/2338/2324/1/37
Studiegids

Module Beginsituatie A F

24842/2338/2324/1/37
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Onderwijs: lager onderwijs - flextraject
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Totale studietijd: 150,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd met een G (geslaagd), NG (niet geslaagd) of NGd (niet geslaagd, wel delibereerbaar).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Docenten: Van Reusel Linde
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Periode 1+2 of Periode 3+4

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Aanvullende studiematerialen vind je op de elektronische leeromgeving of krijg je van de docent(en).

Werkvormen algemene info

Dagtraject: 6 contacturen (3 blokken van 2 uur) + zelfstudie (vooropdrachten bij contacturen, verwerken A-opdrachten uit modulegids) + observatiemomenten in de kleuterklas.

Avondtraject: 6 contacturen (twee blokken van 3u) + zelfstudie (vooropdrachten bij contacturen en verwerken A-opdrachten uit modulegids) + observatiemomenten in de kleuterklas.

De contacturen zijn werkcolleges waarin je onder begeleiding van de docent actief aan de slag gaat met de te verwerken leerstof. Je bereidt deze werkcolleges voor aan de hand van de (digitale) ondersteuning via de elektronische leeromgeving.

Tijdens de contactmomenten wordt gewerkt op basis van je voorbereiding. In geval de student zich niet of onvoldoende heeft voorbereid, heeft een docent het recht de student de toegang tot een contactmoment te ontzeggen.

Dit OLOD wordt aangeboden volgens de principes van flipping the classroom/blended learning. Er wordt gekozen voor een onderwijsvorm waarbij digitaal studiemateriaal wordt aangeboden, in combinatie met contactonderwijs op de campus OF ONLINE. Tijdens de contactmomenten wordt gewerkt op basis van de voorbereiding van de student. In geval de student zich niet of onvoldoende heeft voorbereid, heeft een docent het recht de student de toegang tot een contactmoment te ontzeggen. Verdere afspraken kan je vinden op Canvas.

Werkvormen

Totale studietijd150,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: P1 of P3

Leerresultaten

CodeOmschrijving
OLR/EBALO 1.1De bachelor lager onderwijs stemt het onderwijsleerproces af op de beginsituatie van de groep en van elk individueel kind.
OLR/EBALO 3.1De bachelor lager onderwijs schept een warm, positief en motiverend leer- en leefklimaat in de groep en in de school in functie van het welbevinden en de ontwikkeling van elk kind.
OLR/EBALO 3.3De bachelor lager onderwijs schept verbondenheid in de groep.
OLR/EBALO 3.4De bachelor lager onderwijs stemt zijn pedagogisch handelen af op de behoeften, beperkingen en kansen van elke kind rekening houdend met hun leefwereld en diverse achtergronden.
OLR/EBALO 3.5De bachelor lager onderwijs heeft oog voor de talenten van elk kind en stimuleert de ontplooiing ervan.
OLR/EBALO 5.4De bachelor lager onderwijs stelt doordacht een korte- en langetermijnplanning op en kan er flexibel mee omgaan.
OLR/EBALO 6.1De bachelor lager onderwijs heeft een realistisch inzicht in zijn eigen functioneren.
OLR/EBALO 6.2De bachelor lager onderwijs stuurt zijn eigen functioneren bij op basis van reflectie, praktijkonderzoek, feedback van anderen en vanuit relevante theoretische denkkaders en inzichten uit onderwijsonderzoek.
OLR/EBALO 6.3De bachelor lager onderwijs is overtuigd van het belang van levenslang leren.
OLR/EBALO 6.5De bachelor lager onderwijs vernieuwt blijvend zijn functioneren op basis van de resultaten van eigen praktijkonderzoek.
OLR/EBALO 7.2De bachelor lager onderwijs ziet het belang van een duurzaam en divers netwerk rond de school.
OLR/EBALO 7.5De bachelor lager onderwijs gaat discreet om met gegevens van het kind en zijn ouders.
OLR/EBALO 7.8De bachelor lager onderwijs past zijn eigen professioneel handelen op een respectvolle en constructieve manier in in het pedagogisch en levensbeschouwelijk project, de cultuur en het beleid van de school.
OLR/EBALO 8.3De bachelor lager onderwijs brengt de wereld en de actualiteit binnen in de groep.

Leerdoelen

- Je integreert de kennis over hoe je leerlingkenmerken als onderdeel van de beginsituatie kan achterhalen op gebied van voorkennis, cognitieve vaardigheden, affectieve vaardigheden en metacognitieve vaardigheden met je observaties op de werkplek.
- Je integreert de kennis over hoe onderwijskenmerken invloed hebben op de leerprestaties van leerlingen vanuit de kenmerken van de leraar, de klasgroep en de school met je observaties op de werkplek.
- Je integreert de kennis over hoe de omgevingsfactoren een belangrijke indicator zijn voor de schoolcarrière en -succes van de leerling en je observaties op de werkplek.

Leerinhoud

In deze module integreer je de theoretische kaders om de beginsituatie van de onderwijsleeromgeving in kaart te brengen met je observaties op de werkplek.

Beginsituatie A focust hierbij op 4 thema's:
- Kijken naar leerlingkenmerken
- Kijken naar onderwijskenmerken
- Kijken naar omgevingsfactoren
- Kijken naar mijn startpunt en groei als leraar-in-wording

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit opleidingsonderdeel hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding. Voor andere vormen van studiebegeleiding kan je terecht bij je leertrajectbegeleider, die je kan verwijzen naar specifieke studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

Voor dit opleidingsonderdeel wordt een geslaagd/ niet-geslaagd/niet-geslaagd delibereerbaar beslissing genomen zonder numerieke waarde.

Afhankelijk van je traject, volg je de lessen van de module in periode 1+2 of periode 3+4. Je neemt deel aan de eerste examenkans in de examenperiode volgend op je lessen (dus in januari of in juni).

Het examengesprek bestaat uit een take home examen: je werkt individueel opdrachten uit. Je dient deze opdrachten niet in, maar je brengt je voorbereiding (digitaal of afgedrukt) mee naar het examengesprek. Hierdoor vervalt de voorbereidingstijd bij het examengesprek. De opdrachten vormen het uitgangspunt voor het voeren van het examengesprek.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens examenperiode op het einde van periode 2Examengesprek100,00Je legt deze evaluatievorm af in periode 2/examenperiode januari OF in periode 4/examenperiode juni als eerst examenkans.
take home examen
Tijdens examenperiode op het einde van periode 4Examengesprek100,00Je legt deze evaluatievorm af in periode 2/examenperiode januari OF in periode 4/examenperiode juni als eerst examenkans.
take home examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede zittijdExamengesprek100,00take home examen

Uiterste inschrijfdatum

Vrijdag voor opstart P3.

Omschrijving volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Module Beginsituatie B F.