Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
Krachtig leren creëren: Visies op onderwijs 327754/2337/2324/1/15
Studiegids

Krachtig leren creëren: Visies op onderwijs 3

27754/2337/2324/1/15
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Docenten: De Greve Hannelore, Van Reusel Linde
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Periode 2+3+4

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Aanvullende studiematerialen vind je op de elektronische leeromgeving of krijg je van de docent(en).

Werkvormen algemene info

In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt met een variatie aan activerende werkvormen: hoorcollege, groepswerk, reflecties, getuigenissen, individuele opdrachten, etc.
Er wordt gekozen voor een onderwijsvorm waarbij contactonderwijs op de campus wordt aangevuld met digitaal studiemateriaal.

Werkvormen

Totale studietijd75,00 uren
  • Duur: 3 periodes
  • Startmoment: periode 2

Leerresultaten

CodeOmschrijving
OLR/EBALO 6.1De bachelor lager onderwijs heeft een realistisch inzicht in zijn eigen functioneren.
OLR/EBALO 6.2De bachelor lager onderwijs stuurt zijn eigen functioneren bij op basis van reflectie, praktijkonderzoek, feedback van anderen en vanuit relevante theoretische denkkaders en inzichten uit onderwijsonderzoek.
OLR/EBALO 6.4De bachelor lager onderwijs neemt actief deel aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's, ook in internationaal perspectief.
OLR/EBALO 6.7De bachelor lager onderwijs ontwikkelt een eigen, kritisch gevormde onderwijsvisie die hij met bezieling uitdraagt.
OLR/EBALO 7.7De bachelor lager onderwijs werkt professioneel samen met alle betrokkenen in het schoolteam.
OLR/EBALO 9.3De bachelor lager onderwijs expliciteert zijn persoonlijke identiteit en levensbeschouwelijke positie en reflecteert over de invloed ervan op zijn functioneren als leraar.
OLR/EBALO 9.4De bachelor lager onderwijs reflecteert blijvend op de motivering van zijn beroepskeuze.

Leerdoelen

Je kan je persoonlijk interpretatiekader omschrijven.
Je verdiept je in verschillende alternatieve visies op onderwijs in Vlaanderen en de wereld.
Je kan kritisch omgaan met bronnen over actuele trends in opvoeding en onderwijs.
Je kan omschrijven hoe jouw ideale basisschool eruit ziet en georganiseerd wordt.
Je kan jouw ideale basisschool overtuigend en onderbouwd beargumenteren en verdedigen door te verklaren hoe de aangereikte visies en bestudeerde bronnen jouw persoonlijk interpretatiekader hebben beïnvloed.

Leerinhoud

Je verdiept je in verschillende onderwijsvisies, zoals methodescholen, buitenlandse onderwijsvisies, traditionele kijk op onderwijs, etc ... Je benadert deze visie, alsook actuele trends in onderwijs kritisch.

Vanuit het aangereikte materiaal, aangelengd met andere geraadpleegde bronnen, vorm je een eigen, een persoonlijke visie. Wat betekent optimaal onderwijs voor jou?
Je geeft vorm aan een persoonlijke kijk op de indeling en de aankleding van de schoolruimte, de groeperingsvorm van leerlingen, het personeelsbeleid, de leerinhoud, het zorgbeleid, het evalueren en rapporteren, de onderwijspedagogie, het betrekken van ouders en de ligging van de school en mogelijke samenwerkingsverbanden.

Je leert dit te onderbouwen en te verdedigen in dialoog.

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit opleidingsonderdeel hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding. Voor andere vormen van studiebegeleiding kan je terecht bij je leertrajectbegeleider, die je kan verwijzen naar specifieke studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

Take home examen: je werkt individueel een opdracht uit. Je brengt deze voorbereiding (digitaal of afgedrukt) mee naar het examengesprek, hierdoor vervalt de voorbereidingstijd bij het examengesprek.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens examenperiode op het einde van periode 4Examengesprek100,00take home examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede zittijdExamengesprek100,00take home examen

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.