Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
Krachtig leren creëren: De basisschool 327755/2337/2324/1/49
Studiegids

Krachtig leren creëren: De basisschool 3

27755/2337/2324/1/49
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Docenten: Baert Eve, De Greve Hannelore, Van Spaendonk Bart
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Periode 2+4

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Aanvullende studiematerialen vind je op de elektronische leeromgeving of krijg je van de docent(en).

Studiematerialen

De basisschool 3Verplicht
  • Auteur: Dams, J., et al.
  • Uitgever: Karel de Grote Hogeschool
  • Medium: Cursussen
  • Te koop via de verkoopdienst

Werkvormen algemene info

Dit OLOD wordt aangeboden volgens de principes van flipping the classroom/blended learning. Er wordt gekozen voor een onderwijsvorm waarbij digitaal studiemateriaal wordt aangeboden, in combinatie met contactonderwijs op de campus. Tijdens de contactmomenten wordt gewerkt op basis van de voorbereiding van de student. In geval de student zich niet of onvoldoende heeft voorbereid, heeft een docent het recht de student de toegang tot een contactmoment te ontzeggen. Verdere afspraken kan je vinden op Canvas.

Werkvormen

Totale studietijd75,00 uren
  • Duur: 2 periodes
  • Startmoment: P2+P4

Leerresultaten

CodeOmschrijving
OLR/EBALO 1.7De bachelor lager onderwijs selecteert en gebruikt bewust en kritisch leermethodes en -materialen.
OLR/EBALO 4.5De bachelor lager onderwijs vertaalt de leerinhouden helder en bevattelijk op het niveau van de kinderen en brengt ze op een bevlogen manier aan.
OLR/EBALO 7.1De Bachelor lager onderwijs ziet ouders, verzorgers, collega's, en externen als gelijkwaardige partners in de brede ontwikkeling van het kind.
OLR/EBALO 7.8De bachelor lager onderwijs past zijn eigen professioneel handelen op een respectvolle en constructieve manier in in het pedagogisch en levensbeschouwelijk project, de cultuur en het beleid van de school.
OLR/EBALO 8.3De bachelor lager onderwijs brengt de wereld en de actualiteit binnen in de groep.

Leerdoelen

Je beschouwt de ontwikkeling en begeleiding van kinderen (van 2,5 tot 12 jaar) als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van leerkrachten kleuter- en leerkrachten lager onderwijs en bent in staat om bij te dragen aan een gezamenlijke aanpak op diverse domeinen (bv. onderwijsvernieuwing, professionalisering, taalbeleid, evaluatie, gezondheidsbeleid, communicatie, participatie, omgaan met diversiteit en kansarmoede, etc.).

Je kan tot een genuanceerde, kritische en onderbouwde conclusie komen m.b.t. de aan- of afwezigheid van de pijlers van beleidsvoerend vermogen van basisscholen.

Je kan het opvoedingsconcept van de katholieke dialoogschool correct toelichten en vertalen naar een aanbod vanuit schoolpastoraal dat binnen dit concept past.

Je kan concrete ervaringen met betrekking tot schoolcultuur en schoolorganisatie plaatsen binnen aangereikte theoretische kaders.

Je kan een genuanceerde en gemotiveerde inschatting maken van de mate waarin een school oog heeft voor de basisschoolgedachte.

Je kan samenwerken in een gemengd team van studenten EBALO en EBAKO om de assessmentopdrachten tot een goed einde te brengen.

Je kan helder en correct schrijven in het Nederlands.

Leerinhoud

- Het beleidsvoerend vermogen van scholen

- Samenwerking tussen kleuter- en lagere school binnen een basisschool; scholen met een sterke basisschoolgedachte

- Beleidscyclus in onderwijs

- Schoolcultuur en schoolorganisatie

- Kwaliteitsbewaking op school

- De katholieke dialoogschool

- Schoolpastoraal

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit opleidingsonderdeel hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding. Voor andere vormen van studiebegeleiding kun je terecht bij je leertrajectbegeleider, die je kan verwijzen naar specifieke studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

De groepsopdracht die ingeleverd wordt na periode 2 zoomt in op 'schoolpastoraal'. De groepsopdracht die ingediend worden na periode 4 zoomt in op beleidsvoerend vermogen, schoolorganisatie en -cultuur en de basisschoolgedachte. Het groepspunt wordt gedifferentieerd op basis van peerassessment. Het individuele punt komt tot stand door de groepsscore te vermenigvuldigen met de peerassessmentfactor.

Tijdens de lessen krijg je formatieve feedback bij de verschillende opdrachten.

In dit opleidingsonderdeel wordt taal beoordeeld in een niet-talig assessment. Op die manier wordt je eigen taalvaardigheid getoetst (zie: http://taalunieversum.org/sites/tuv/files/downloads/dertiendoelen.pdf). De schriftelijke taal die je thuis kan voorbereiden en nakijken (spelling én rijke taal), telt mee voor 10% van het totaalcijfer van dit opleidingsonderdeel.

Een te laat ingeleverde opdracht wordt niet geëvalueerd en leidt tot een 0/20 voor deze opdracht.

Bij het indienen van de opdracht wordt een plagiaatdetectie uitgevoerd.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens periode 2Opdracht100,00Deze evaluatieperiode geldt enkel voor inkomende buitenlandse Erasmusstudenten.
Tijdens periode 2Opdracht30,00groepsopdracht met peerassessment
Tijdens periode 4Opdracht70,00groepsopdracht met peerassessment
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede zittijdOpdracht100,00in groep (met peerassessment) of individueel

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.