Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
Praktijk 322379/2034/2223/1/57
Studiegids

Praktijk 3

22379/2034/2223/1/57
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 33 studiepunten
Gewicht: 33,00
Totale studietijd: 825,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd met een G (geslaagd) of een NG (niet geslaagd).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Derde inschrijving: dit opleidingsonderdeel mag niet getrist worden.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Bauwens Sofie, Belsack Elke, Bevernage Saar, Cockx Leen, De Coninck Lien, De Meester Kaatje, D'Hertog Wannes, Driesen Godelieve, Driessen Miek, Gysen Inge, Hamers Karolien, Heselmans Goedele, Kustermans Liesbeth, Macquoy Ruben, Michiels Cynthia, Neyens Deborah, Roumans Peggy, Sas Filip, Schelkens Stefanie, Van De Sompel Anne-Marie, Vanmeenen Ben, Van Reusel Linde
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Per onderdeel is de student aangewezen op een specifieke gids met de nodige info betreffende inhoud en praktisch verloop van de verschillende sessies.

In de gehele opleiding worden leerplannen gebruikt. De specifieke leerplannen die je nodig hebt voor dit opleidingsonderdeel vind je in de cursus op de elektronische leeromgeving.

Studiematerialen

Gids leertrajectbegeleiding en didactisch atelier 3 EBAKOVerplicht
  • Auteur: Lien De Coninck en Leen Cockx
  • Uitgever: Karel de Grote hogeschool
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
Help! Eerste hulp voor iedereen.Verplicht
  • Auteur: Rode Kruis Vlaanderen
  • Uitgever: Rode Kruis Vlaanderen
  • Editie: 2021
  • ISBN-nr: 978-90-689-1081-0
  • Medium: Boeken
  • Te koop via de verkoopdienst
Leerplannen GOVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
Leerplannen KOVVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
Leerplannen OVSGVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
PRAKTIJK 3 : stagegids 3EBAKOVerplicht
  • Auteur: Baert, E.; Kustermans, L., Roumans, P.
  • Uitgever: Karel de Grote-Hogeschool
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
WANDAVerplicht
  • Auteur: Artevelde Hogeschool : De Schepper, B.; Devos, B.
  • Uitgever: ESF
  • Editie: 2012
  • ISBN-nr: 978-10-910-1074-1
  • Medium: Boeken
  • Te koop via de verkoopdienst
Zin in leren! Zin in leven!Verplicht
  • Auteur: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
  • Uitgever: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
  • Medium: Internet
  • Niet te koop via de verkoopdienst

Werkvormen algemene info

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit volgende onderdelen:
- stage: observatie, participatie en realisatie in de stageschool
- leertrajectbegeleiding: individuele sessies, groepssessies en supervisie
- didactische ateliers: sessies met focus op stagevoorbereiding
- flexweken: muzisch gemixt, LO-stage, EHBO, aan het werk!

Uiterste inschrijvingsdatum: vrijdag voor de contactdag in oktober.

De organisatie van praktijk is afhankelijk van de op dat moment geldende veiligheidsmaatregelen. Afhankelijk van de op dat moment geldende veiligheidsmaatregelen kan de observatie-, participatie- en/of realisatiestage al dan niet georganiseerd worden. Indien deze stages niet mogelijk zijn, worden vervangende opdrachten gegeven. Verdere afspraken kan je vinden op Canvas.

Indien contactonderwijs niet mogelijk is, wordt leertrajectbegeleiding, didactische atelier en de flexweken aangeboden via digitaal afstandsonderwijs. Bij onvoorziene omstandigheden neem je contact op met je leertrajectbegeleider en kan er mogelijk een aangepast programma worden opgemaakt.
Afhankelijk van de veiligheidsmaatregelen die op het moment van kracht zijn, kan de flexweek op locatie niet of gedeeltelijk doorgaan. De concrete informatie hierover vind je op Canvas.


Werkvormen

Totale studietijd825,00 uren
  • Duur: 1 academiejaar
  • Startmoment: periode 1

Leerresultaten

CodeOmschrijving
EBAKO-DLR1De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs creëert krachtige speelleeromgevingen: hij zoekt naar afstemming tussen de belevingswereld en de beginsituatie van het kind, de context van de klas/school en de beoogde ontwikkelingsdoelen. Hij realiseert kwaliteitsvolle interacties met ieder kind en concretiseert inclusief onderwijs zodat elk kind maximaal leert en ontwikkelt. Hij zoekt binnen het schoolteam ondersteuning wanneer er zorgen zijn over het ontwikkelingsverloop.
EBAKO-DLR10De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
EBAKO-DLR2De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs creëert een positief en verbindend leef- en speelleerklimaat gericht op persoonlijkheidsontwikkeling, emancipatie en maatschappelijke participatie van elk kind. Hij heeft oog voor het welzijn van elk kind. Hij herkent opvoedingsvragen en -noden en speelt hier gepast op in.
EBAKO-DLR3De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs heeft inzicht in de brede ontwikkeling van de kleuter. Hij beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn inhoudelijke en didactische expertise binnen alle leergebieden van de ontwikkelingsdoelen. Hij wendt deze geïntegreerd aan bij de vormgeving en realisatie van de speelleeromgeving. Hij gebruikt een correcte en uitdagende taal die de kinderen tot verdere ontwikkeling stimuleert.
EBAKO-DLR4De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs organiseert voor kinderen en zichzelf een veilige, werkbare en stimulerende leef- en speelleeromgeving. Hij zorgt voor een flexibele doel- en kindgerichte planning. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.
EBAKO-DLR5De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk, stuurt bij en definieert professionaliseringsnoden. Hij zoekt naar onderbouwde antwoorden op vragen die de praktijk oproept en kan praktijkgericht onderzoek uitvoeren. Hij wisselt nieuwe inzichten en ervaringen uit.
EBAKO-DLR6De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs betrekt alle ouders en verzorgers als volwaardige partners bij het onderwijs van hun kinderen en het schoolgebeuren. Hij communiceert respectvol met oog voor diversiteit en houdt rekening met de complexiteit van de context.
EBAKO-DLR7De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs werkt zowel autonoom als teamgericht. Hij neemt in een onderwijsteam mee de verantwoordelijkheid op voor de realisatie van de onderwijsvisie en het schoolwerkplan. Hij werkt samen en overlegt over de pedagogische en didactische opdracht en aanpak. Hij reflecteert met collega’s over het functioneren van het team.
EBAKO-DLR8De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs neemt initiatief om te communiceren en samen te werken met externe partners om het welbevinden en/of de leerkansen van de kinderen te verhogen.
EBAKO-DLR9De Educatieve Bachelor in het kleuteronderwijs kan een onderbouwd standpunt innemen over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief.

Leerdoelen

Je behaalt de minimumeisen op vlak van de voorbereiding, realisatie, opvoeder, inhoudelijk expert, organisator, innovator/onderzoeker, partner van ouders, verzorgers en externe partners, lid van het schoolteam en de onderwijsgemeenschap, cultuurparticipant zoals weergegeven op de kijkwijzer en het feedbackformulier.

Leerinhoud

De stage in 3 EBAKO wordt als volgt opgebouwd:
- 3 weken stage bij de oudste kleuters en het eerste leerjaar: 1 week participeren/realiseren bij de oudste kleuters en in het eerste leerjaar, 2 weken realisatiestage bij de oudste kleuters
- 1 week groeistage (5 of 7 dagen dagen afhankelijk van de invulling): Na de stage van november wordt besproken of de student nog extra leerkansen nodig heeft bij de oudste kleuters. In dat geval realiseert de student 1 week groeistage bij de oudste kleuters. Studenten die de competenties bij de oudste kleuters voldoende aangetoond hebben, realiseren 7 dagen korte vervanging als groeistage.
- 4 weken eindstage

De student neemt deel aan andere schoolgebonden activiteiten (personeelsvergadering, oudercontact, pedagogische studiedag, schoolfeest, ...).

In LTB-sessies gaan studenten en lectoren in groep in dialoog over stage-ervaringen.
Tijdens individuele coachingsgesprekken ligt de focus op groeikansen voor volgende stageperiodes.
 
Het didactische atelier bestaat uit workshops die didactische en pedagogische vaardigheden trainen.

Flexweken:
1. muzisch gemixt
2. LO-stage
3. EHBO
4. aan het werk!

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit opleidingsonderdeel hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding. Voor andere vormen van studiebegeleiding kan je terecht bij je leertrajectbegeleider, die je kan verwijzen naar specifieke studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

Voor dit opleidingsonderdeel wordt een geslaagd/niet-geslaagd beslissing genomen zonder numerieke waarde.

Om deze onderwijsactiviteit te kunnen evalueren, is je aanwezigheid verplicht. Afwezigheid dient altijd gewettigd te zijn voor alle onderdelen van praktijk (stage, leertrajectbegeleiding, didactisch atelier, flexweken). Dit wil zeggen dat je elke afwezigheid tijdens stage ALTIJD en vanaf de eerste dag moet melden via e-studentservice (afwezigheidsmodule). Bij gewettigde afwezigheid is het de verantwoordelijkheid van de student om de praktijkcel, de leetrajectbegeleider en de klasmentor hierover aan te spreken. De gemiste stagedagen worden ingehaald (zie stagegids).

Wie op stagedagen (observatie, participatie of realisatie) twee keer ongewettigd afwezig is, wordt uitgenodigd voor een gesprek met de praktijkcoördinator. Er wordt dan in overleg (met opleidingshoofd, ombudsverantwoordelijke en leertrajectbegeleider) bekeken of de stage verdergezet kan worden. Een stopzetting van stage resulteert in niet-geslaagd voor Praktijk 3. Studenten die gewettigd afwezig zijn tijdens de flexweek muzisch gemixt kunnen, indien ze dit wensen, de docenten om een aanbod vragen dat hen toelaat om de gemiste leerkansen in te halen. De docenten van de flexweek bepalen of ze al dan niet een aanbod voor gewettigd afwezige studenten voorzien.

Praktijk 3 wordt op het einde van het academiejaar beoordeeld op basis van de tussentijdse feedback in groeidocumenten (verslagen van de mentor, lector en extra beoordelaar). Elke stageperiode geven mentor, leertrajectbegeleider en extra beoordelaar feedback vanuit het perspectief van de minimumeisen. De reflecties van de student en de feedback in de groeidocumenten van zowel mentor, extra beoordelaar als leertrajectbegeleider bepalen het resultaat. Om te kunnen slagen voor Praktijk 3 moet een student slagen (lukt wel) voor alle minimumeisen van alle domeinspecifieke leerresultaten (DLR1A, 1B, 2, 3A, 3B, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10).

Het resultaat voor Praktijk 3 wordt gegeven op basis van de behaalde competenties tijdens didactisch atelier, flexweken, stage en leertrajectbegeleiding. Het eindresultaat wordt uitgedrukt in geslaagd of niet-geslaagd. Systematische, ongewettigde afwezigheid tijdens didactisch atelier, leertrajectbegeleiding of flexweken (ook internationalisering) kan leiden tot een 'lukt niet' op DLR 5: de student als innovator/onderzoeker. Dit resultaat kan de eindbeoordeling van het hele opleidingsonderdeel Praktijk 3 beïnvloeden. Er wordt geen apart assessment voor leertrajectbegeleidingen didactisch georganiseerd. De feedback betreffende didactisch atelier, flexweken en leertrajectbegeleiding wordt verrekend in het praktijkcijfer.

Als je kampt met een ernstig articulatieprobleem (bv. lispelen, slissen, de l/r/s/ ... niet kunnen uitspreken) dan zal je in dit opleidingsonderdeel een onvoldoende behalen voor de mondelinge taalcriteria. Bovendien heb je doorheen jouw opleiding ernstig moeten werken aan een correcte uitspraak door bijvoorbeeld doorgedreven logopedie te volgen. Je articulatieprobleem moet op het einde van je studie weggewerkt zijn. Zo niet, zal je je diploma niet kunnen behalen.
De student staat zelf in voor het verzamelen van de nodige beoordelingsdocumenten in zijn digitale stagemap. De student mag hierbij geen documenten aanpassen of verwijderen die bijdragen tot het feedback- en evaluatieproces.

- Niet slagen voor Praktijk 3 betekent hernemen van stage, didactisch atelier 3, leertrajectbegeleiding 3 en de LO-stage.

- Tweede examenkans: dit opleidingsonderdeel is een niet-herhaalbare activiteit en kan niet afgelegd worden in de tweede zittijd (geen
stageplaatsen beschikbaar, geen volwaardig alternatief mogelijk om de vooropgestelde competenties te beoordelen). Er is dus automatische overdracht van het behaalde resultaat naar de tweede zittijd.

Coronamaatregel
Praktijk is een opleidingsonderdeel met verplichte aanwezigheid. De verplichte aanwezigheid is van toepassing op alle bovengenoemde deelaspecten, zowel op de stageplaats, de campus als online. Indien door omstandigheden volledig wordt overgegaan op afstandsonderwijs, blijft de verplichte aanwezigheid gelden. Concrete informatie hierover vind je op Canvas.

De evaluatie van praktijk is afhankelijk van de op dat moment geldende veiligheidsmaatregelen. Afhankelijk van de op dat moment geldende veiligheidsmaatregelen kan je stagetraject onderbroken worden. De vooropgestelde competenties zullen dan via vervangopdrachten getoetst worden. Concrete informatie hierover vind je op Canvas.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens periode 4Observatie van het functioneren100,00Aan deze evaluatie is verplichte aanwezigheid gekoppeld.

Uiterste inschrijfdatum

vrijdag voor de contactdag in oktober

Studievoortgang

Voor dit opleidingsonderdeel moet de student dit jaar slagen, indien de inschrijving voor dit opleidingsonderdeel gedurende vorige academiejaren niet geleid heeft tot het behalen van een creditbewijs. Zoniet zal verdere inschrijving voor de opleiding geweigerd worden. (Onderwijs- en examenreglement art. 68)

Studiekosten

We werken met een forfait van €15. Ook als je lessen mist, wordt deze forfait van €15 aangerekend.

Daar zitten de volgende kosten in:
- Voor het leerplan OVSG betaal je eenmalige kost bij de start van je opleiding (7,5 euro).
- Indien er tijdens praktijk ernstige uitspraakproblemen worden vastgesteld of de screening uit vorige jaren wees uit dat de uitspraakproblemen nog niet zijn opgelost, dan word je uitgenodigd voor de logopedische screening bij het begin en/of het einde van het academiejaar. Je betaalt per sessie 7,5 euro.

Het forfait is gekoppeld aan een opleidingsonderdeel en de student betaalt dit samen met zijn inschrijvingsgeld.
Bij uitschrijving wordt de forfait van het opleidingsonderdeel teruggestort indien de grensdatum van het opleidingsonderdeel nog niet overschreden is.

Extra kosten niet inbegrepen in het forfait:
-Printkosten en didactisch materiaal € 150
-De flexweek muzisch gemixt gaat door op locatie. De prijs hiervoor bedraagt ongeveer € 180. De kostprijs voor ingerichte externe activiteiten, waar een student niet gewettigd afwezig is, zal automatisch worden doorgerekend naar de student. Het is de verantwoordelijkheid van de student om de betrokken docent aan te spreken.
- Voor de flexweek EHBO heb je een zwachtel en een drukverband nodig om het aanleggen van verbanden in te oefenen.

Omschrijving volgtijdelijkheid

geslaagd voor Praktijk 2 (EBALO OF EBAKO) EN binnen het opleidingsprogramma al minstens 80 studiepunten afgewerkt hebben+ simultaan te volgen met Vloeiend van 3 naar 1 of eerder geslaagd (of aanvaard tekort) voor Vloeiend van3 naar 1.