Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
Coaching24954/1801/2122/1/55
Studiegids

Coaching

24954/1801/2122/1/55
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Perinatale coach, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 160,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd met een G (geslaagd) of een NG (niet geslaagd).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Codering: PG-PC 1 2021-22
Coördinator: Van kelst Liesbeth
Andere docenten: Deprez Jessica, Droogmans Annelies
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Periode 1+2+3

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Het studiemateriaal zal via de elektronische leeromgeving aangeboden worden.

Studiematerialen

Digitale leertekst PG-PC CoachingVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Te koop via de verkoopdienst

Werkvormen algemene info

De contacturen zijn werkcolleges waarin je onder begeleiding van de docent actief aan de slag gaat met de te verwerken leerstof. Je bereidt deze werkcolleges voor aan de hand van de (digitale) ondersteuning via de elektronische leeromgeving. Deze worden aangevuld met communicatieve vaardigheidstrainingen. Tijdens de contactmomenten wordt gewerkt op basis van je voorbereiding. In geval de student zich niet of onvoldoende heeft voorbereid, heeft een docent het recht de student de toegang tot een contactmoment te ontzeggen.

Deze module wordt aangeboden volgens de principes van flipping the classroom/blended learning. Dit wil zeggen dat gekozen wordt voor een onderwijsvorm waarbij digitaal studiemateriaal wordt gecombineerd met contactonderwijs.

Werkvormen

Totale studietijd160,00 uren
  • Startmoment: Periode 1

Leerresultaten

CodeOmschrijving
VV – LR 04Psychosociale context: Situeert de vrouw en haar omgeving in de familiale, sociale, maatschappelijke en culturele context en speelt hier gericht op in, rekening houdend met diversiteit en interculturele beleving. Herkent psychosociale crisissituaties en verwijst door naar andere artsen en andere zorgverleners.
VV – LR 05Ethiek en wetgeving: Handelt op ethische verantwoorde wijze binnen de grenzen van de deontologie en wetgeving.
VV – LR 06Gezondheidspromotie: Werkt autonoom en in samenwerking doelgericht aan preventie en bevordert de gezondheid volgens de principes van de gezondheidspromotie.
VV – LR 07Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners: Zorgt voor een optimale interdisciplinaire samenwerking en voor een aangepaste en actuele organisatie van de praktijk. Communiceert zowel mondeling als schriftelijk op een deskundige en adequate wijze aan collega’s, artsen, andere zorgverleners en een breed publiek.
VV – LR 08Coaching: Coacht en begeleidt collega-studenten van eigen en andere disciplines, om een kwaliteitsvolle zorg te waarborgen.
VV – LR 09Professionalisering: Werkt aan permanente profilering van het beroep en de professionalisering via het voortdurend kritisch in vraag stellen van het eigen functioneren en door het volgen van vormingsinitiatieven. Reflecteert op de eigen praktijk en verwerkt deze reflecties in het professioneel handelen.
VV – LR 11Kwaliteitsvolle zorg: Verleent autonoom professionele, kwalitatief hoogstaande en veilige zorg. Ontwikkelt een visie met betrekking tot het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van de zorg en draagt bij tot het implementeren van innovaties.

Leerdoelen

  • Je beluistert zorg-, ondersteunings- en adviesvragen in de context van de sociale leefwereld van gezinnen (betrokkenen) en benadert die doelgericht.
  • Je kan een professioneel coachingstraject opzetten binnen het perinatele werkveld (gezinscontext).
    • Je voert zelfstandig een coachingsgesprek uit, waarbij je een veilige omgeving creëert zodat de (toekomstige/wens)ouder(s) tot verhaal kan komen.
    • Je zet oplossingsgerichte coachingstechnieken gericht in binnen dit coachingstraject.
    • Je begeleidt de (toekomstige/wens)ouder(s) naar doelgerichte gedragsverandering op zowel korte als lange termijn. 
  • Je communiceert op een effectieve manier en (h)erkent hierbij de emoties van jezelf en die van de andere. 
  • Je respecteert in het coachingstraject de grenzen van de andere en van jezelf. 
  • Je coacht met respect voor de levensbeschouwelijke eigenheid en psychosociale dynamiek van het (toekomstig/wens)gezin. 
  • Je stemt het handelen af op de context en diversiteit van het (toekomstig/wens)gezin.  
  • Je reflecteert open en kritisch op het eigen professioneel functioneren. 
    • Je zet hierbij actief in op zelfzorg. 

Leerinhoud

  • GGROW model
  • Positie en rol als coach
  • Oplossingsgericht en inspirerend coachen
  • De leerstijlen van Kolb
  • Korte vs. Lange termijndoelen formuleren in een coachingstraject
  • Superdiversiteit in coaching
  • Roos van Leary
  • KOP model
  • Cirkels van invloed
  • 5G model
  • Motivationeel interviewen 
  • Hoe omgaan met
    • weerstand
    • conflicten
  • Zelfzorg als coach: intervisie

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit opleidingsonderdeel hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

Het evaluatiemoment bestaat uit een examengesprek aan het einde van het postgraduaat.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd met een G (geslaagd) of NG (nietgeslaagd), zonder numerieke waarde.

De student kan pas deelnemen aan een examenkans indien zijn/haar portfolio volledig is en tijdig werd ingediend. De richtlijnen voor het indienen van het portfolio vind je op de elektronische leeromgeving.

De werkcolleges en vaardigheidstrainingen zijn verplicht omdat ze een vormende waarde hebben. Wie meer dan één keer ongewettigd afwezig is, kan niet slagen voor dit OLOD.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens periode 4Portfolio - met evaluatiemoment in de examenperiode100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede zittijdPortfolio - met evaluatiemoment in de examenperiode100,00

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.