Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
Rouw & Verlies24926/1801/2122/1/73
Studiegids

Rouw & Verlies

24926/1801/2122/1/73
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Perinatale coach, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 128,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd met een G (geslaagd) of een NG (niet geslaagd).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Codering: PC-PC 4 2021-22
Coördinator: Van kelst Liesbeth
Andere docenten: Deprez Jessica, Droogmans Annelies
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Periode 3

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Het studiemateriaal zal via de elektronische leeromgeving aangeboden worden.

Studiematerialen

Digitale leertekst PG-PC Rouw & VerliesVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Te koop via de verkoopdienst

Werkvormen algemene info

De contacturen bestaan uit hoorcolleges en werkcolleges met casuïstiekbesprekingen.

Werkvormen

Totale studietijd128,00 uren
  • Startmoment: Periode 3

Leerresultaten

CodeOmschrijving
VV - LR 01Fysiologie, zorg en begeleiding: Diagnosticeert, begeleidt, bewaakt en bevordert de fysiologische zwangerschap, arbeid, bevalling, kraambed, ouderschap en zorg voor het jonge kind. Promoot, ondersteunt en begeleidt borstvoeding. Voert autonoom en met volwaardig beslissingsrecht verloskundige handelingen uit en verricht de bevalling binnen de medische en wettelijke bevoegdheid van de vroedvrouw.
VV - LR 02Risicodetectie/ Risicoselectie: Detecteert binnen de beroepsdomeinen autonoom risico's en complicaties, handelt adequaat, consulteert artsen en andere zorgverleners, en verwijst tijdig door.
VV - LR 03Pathologie, zorg en begeleiding: Verleent adequate zorg en begeleiding in verhoogde risicosituaties of bij complicaties, op voorschrift van en in samenwerking met artsen en andere zorgverleners, binnen het domein van de verloskunde, de reproductieve geneeskunde, de gynaecologie en de neonatologie. Verleent de noodzakelijke zorg, zo nodig autonoom.
VV – LR 04Psychosociale context: Situeert de vrouw en haar omgeving in de familiale, sociale, maatschappelijke en culturele context en speelt hier gericht op in, rekening houdend met diversiteit en interculturele beleving. Herkent psychosociale crisissituaties en verwijst door naar andere artsen en andere zorgverleners.
VV – LR 06Gezondheidspromotie: Werkt autonoom en in samenwerking doelgericht aan preventie en bevordert de gezondheid volgens de principes van de gezondheidspromotie.
VV – LR 07Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners: Zorgt voor een optimale interdisciplinaire samenwerking en voor een aangepaste en actuele organisatie van de praktijk. Communiceert zowel mondeling als schriftelijk op een deskundige en adequate wijze aan collega’s, artsen, andere zorgverleners en een breed publiek.
VV – LR 08Coaching: Coacht en begeleidt collega-studenten van eigen en andere disciplines, om een kwaliteitsvolle zorg te waarborgen.
VV – LR 09Professionalisering: Werkt aan permanente profilering van het beroep en de professionalisering via het voortdurend kritisch in vraag stellen van het eigen functioneren en door het volgen van vormingsinitiatieven. Reflecteert op de eigen praktijk en verwerkt deze reflecties in het professioneel handelen.
VV – LR 11Kwaliteitsvolle zorg: Verleent autonoom professionele, kwalitatief hoogstaande en veilige zorg. Ontwikkelt een visie met betrekking tot het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van de zorg en draagt bij tot het implementeren van innovaties.

Leerdoelen

  • Je hebt inzicht in de specificiteit van verschillende verliescontexten binnen het (wens)gezin en de impact hiervan op de onderlinge relaties. 
  • Je begeleidt (wens)gezinnen zodat ze vanuit eigen veerkracht ingrijpende verlieservaringen een plaats kunnen geven en opnieuw komen tot een toekomstperspectief.
  • Je bent in staat om gecompliceerde rouw tijdig te detecteren en gepast door te verwijzen naar het bestaande ondersteuningsaanbod.
  • Je kan het dualprocesmodel over rouw en verlies integreren in het coachend handelen.
  • Je houdt rekening met de context van het gezin en de specifieke (rouw)cultuur. 

Leerinhoud

  • Inleiding tot rouw
    • Dual proces van rouw
  • Invloed op relationele gegeven
  • Gender dissapointment
  • Prenatale screening en diagnostiek
    • Wat met een positieve diagnostische test?
    • Standpunten van de omgeving?
    • Standpunten van de partner?
  • Perinatale sterfte
    • Miskraam
    • Vroeg en laat verlies in de zwangerschap
  • Ondersteuning Zorgverlener
  • Zwangerschapskeuze
    • Abortus
    • Zwagerschapsafbreking na positieve diagnostische test
  • Ongepland/ongewenst zwanger
  • Onbeantwoorde kinderwens

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit opleidingsonderdeel hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

Het evaluatiemoment bestaat uit een examengesprek aan het einde van het postgraduaat.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd met een G (geslaagd) of NG (nietgeslaagd), zonder numerieke waarde.

De student kan pas deelnemen aan een examenkans indien zijn/haar portfolio volledig is en tijdig werd ingediend. De richtlijnen voor het indienen van het portfolio vind je op de elektronische leeromgeving.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens periode 4Portfolio - met evaluatiemoment in de examenperiode100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede zittijdPortfolio - met evaluatiemoment in de examenperiode100,00

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.