Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
Veranderingen in het peripartum24924/1801/2122/1/05
Studiegids

Veranderingen in het peripartum

24924/1801/2122/1/05
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Perinatale coach, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 128,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd met een G (geslaagd) of een NG (niet geslaagd).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Codering: PG-PC 2 2021-22
Coördinator: Van kelst Liesbeth
Andere docenten: Deprez Jessica, Droogmans Annelies
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Periode 1+2

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Het studiemateriaal zal via de elektronische leeromgeving aangeboden worden.

Studiematerialen

Digitale leertekst PG-PC Veranderingen in het peripartumVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Te koop via de verkoopdienst

Werkvormen algemene info

De contacturen bestaan uit hoorcolleges en werkcolleges met casuïstiekbesprekingen. 

Werkvormen

Totale studietijd128,00 uren
  • Startmoment: Periode 1

Leerresultaten

CodeOmschrijving
VV - LR 01Fysiologie, zorg en begeleiding: Diagnosticeert, begeleidt, bewaakt en bevordert de fysiologische zwangerschap, arbeid, bevalling, kraambed, ouderschap en zorg voor het jonge kind. Promoot, ondersteunt en begeleidt borstvoeding. Voert autonoom en met volwaardig beslissingsrecht verloskundige handelingen uit en verricht de bevalling binnen de medische en wettelijke bevoegdheid van de vroedvrouw.
VV - LR 02Risicodetectie/ Risicoselectie: Detecteert binnen de beroepsdomeinen autonoom risico's en complicaties, handelt adequaat, consulteert artsen en andere zorgverleners, en verwijst tijdig door.
VV - LR 03Pathologie, zorg en begeleiding: Verleent adequate zorg en begeleiding in verhoogde risicosituaties of bij complicaties, op voorschrift van en in samenwerking met artsen en andere zorgverleners, binnen het domein van de verloskunde, de reproductieve geneeskunde, de gynaecologie en de neonatologie. Verleent de noodzakelijke zorg, zo nodig autonoom.
VV – LR 04Psychosociale context: Situeert de vrouw en haar omgeving in de familiale, sociale, maatschappelijke en culturele context en speelt hier gericht op in, rekening houdend met diversiteit en interculturele beleving. Herkent psychosociale crisissituaties en verwijst door naar andere artsen en andere zorgverleners.
VV – LR 06Gezondheidspromotie: Werkt autonoom en in samenwerking doelgericht aan preventie en bevordert de gezondheid volgens de principes van de gezondheidspromotie.
VV – LR 07Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners: Zorgt voor een optimale interdisciplinaire samenwerking en voor een aangepaste en actuele organisatie van de praktijk. Communiceert zowel mondeling als schriftelijk op een deskundige en adequate wijze aan collega’s, artsen, andere zorgverleners en een breed publiek.
VV – LR 08Coaching: Coacht en begeleidt collega-studenten van eigen en andere disciplines, om een kwaliteitsvolle zorg te waarborgen.
VV – LR 09Professionalisering: Werkt aan permanente profilering van het beroep en de professionalisering via het voortdurend kritisch in vraag stellen van het eigen functioneren en door het volgen van vormingsinitiatieven. Reflecteert op de eigen praktijk en verwerkt deze reflecties in het professioneel handelen.
VV – LR 10Evidence based zorg: Verleent een op evidentie gebaseerde zorg door het integreren van nieuwe wetenschappelijke inzichten en door participatie aan praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek.
VV – LR 11Kwaliteitsvolle zorg: Verleent autonoom professionele, kwalitatief hoogstaande en veilige zorg. Ontwikkelt een visie met betrekking tot het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van de zorg en draagt bij tot het implementeren van innovaties.

Leerdoelen

  • Je kan fysiologische veranderingen binnen het peripartum detecteren.  
  • Je kan gericht acties mee ondernemen om de psychische gezondheid te verberteren en/of in stand te houden tijdens het peripartum. 
  • Je bent in staat om psychosociale problemen te detecteren binnen het peripartum op een deskundige wijze. 
  • Je bent je bewust van je eigen grenzen binnen de perinatale begeleiding en kan gericht doorverwijzen daar waar noodzakelijk is. 
  • Je hebt kennis van de farmacologie in het peripartum en hoe dit correleert met het fysieke en mentale welzijn. 
  • Je bent in staat om evidence based informatie op te zoeken en dit te integreren in de begeleiding die je biedt. 

Leerinhoud

  • Fysiologische veranderingen in het peripartum
    • Mythes rondom zwangerschap/ouderschap
    • Draagkracht/draaglast in het peripartum
  • Pathologische veranderingen in het peripartum
    • Depressie in de zwangerschap en postpartum 
    • Posttraumatische stress 
    • Psychose
    • Angst
    • Tocofobie
    • EMDR 
    • Screeningsinstrumenten voor detectie
  • Sociale kaart van het peripartum
  • Farmacologie in het peripartum
  • Evidence based handelen in het peripartum

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit opleidingsonderdeel hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

Het evaluatiemoment bestaat uit een examengesprek aan het einde van het postgraduaat.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd met een G (geslaagd) of NG (nietgeslaagd), zonder numerieke waarde.

De student kan pas deelnemen aan een examenkans indien zijn/haar portfolio volledig is en tijdig werd ingediend. De richtlijnen voor het indienen van het portfolio vind je op de elektronische leeromgeving.

 

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens periode 4Portfolio - met evaluatiemoment in de examenperiode100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede zittijdPortfolio - met evaluatiemoment in de examenperiode100,00

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.