Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
Autisme en mentale beperking22429/1690/2122/24767/94
Studiegids

Autisme en mentale beperking

22429/1690/2122/24767/94
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Banaba in de zorgverbreding en remediërend leren, trajectschijf 1
  • Banaba in het buitengewoon onderwijs
  • Postgraduaat Autismespectrum
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Keuzetraject 21-22.
Studieomvang: 2 studiepunten
Gewicht: 2,00
Totale studietijd: 50,00 uren
Coördinator: De Witte Ruben
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Periode 2+3+4

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Aanvullende studiematerialen vind je op de elektronische leeromgeving of krijg je van de docent(en).

Studiematerialen

BNB BOZO Keuzevak: Autisme en mentale beperkingVerplicht
  • Uitgever: Karel de Grote Hogeschool
  • Editie: van het betreffende academiejaar
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst

Werkvormen algemene info

De studiebelasting omvat contacturen, supervisiesessies, praktijkervaring en een persoonlijke praktijkgerichte verwerking.
Contacturen en supervisiesessies kunnen online en/of op de campus plaatsvinden.

Werkvormen

Totale studietijd50,00 uren
  • Duur: 3 periodes
  • Startmoment: Periode 2

Leerresultaten

CodeOmschrijving
OLR1.11.1 De bachelor-na-bachelor maakt met alle betrokkenen (leerling, ouders en anderen in diens netwerk, partners in onderwijs) verbinding en stelt zich in communicatie gelijkwaardig op.
OLR1.21.2 De bachelor-na-bachelor hanteert een waarderend en autonomie-ondersteunend taalregister met alle betrokkenen.
OLR1.31.3 De bachelor-na-bachelor verzamelt op systematische wijze gegevens van een leerling met specifieke opvoedings- en ondersteuningsbehoeften en diens context via observatie en gesprek.
OLR1.41.4 De bachelor-na-bachelor schat vanuit de beginsituatie van een leerling diens mogelijkheden (en beperkingen) correct in en formuleert vanuit een toekomstperspectief individuele doelen om welbevinden en participatie te bevorderen.
OLR2.12.1 De bachelor-na-bachelor handelt interprofessioneel, zet verbindende communicatievaardigheden in die de samenwerking bevorderen en neemt als lid van het team verantwoordelijkheid op voor het behalen van collectieve resultaten.
OLR2.22.2 De bachelor-na-bachelor realiseert een duurzame en gelijkwaardige samenwerking op alle niveaus van het zorgcontinuüm met alle betrokken actoren in de school en in het brede netwerk rondom de school.
OLR2.32.3 De bachelor-na-bachelor kan de basisvaardigheden van teamcoaching toepassen.
OLR2.42.4 De bachelor-na-bachelor zet vergadertechnieken effectief en efficiënt in, kan leiding nemen en weerstand bespreekbaar maken.
OLR2.52.5 De bachelor-na-bachelor draagt zorg voor zichzelf en anderen na het opmaken van de balans draagkracht en draaglast van het team.
OLR3.13.1 De bachelor-na-bachelor handelt planmatig en inclusief. Hij coördineert de afstemming tussen de doelen en aanpak; leerinhouden, leermiddelen, groeperingsvormen, evaluatievormen worden geënt op de specifieke (sub)groep én op de specifieke leerling binnen deze groep.
OLR3.23.2 De bachelor-na-bachelor kan vanuit inzicht in groepsdynamische processen en in factoren die gedrag beïnvloeden een goed klasmanagement bepalen zodat de aanpak van de leerling met specifieke opvoedings- en onderwijsbehoeften een meerwaarde kan zijn voor alle leerlingen in de klas.
OLR3.33.3 De bachelor-na-bachelor zet specifieke (technologische), ondersteunende communicatiemiddelen in, wanneer deze een meerwaarde bieden voor het leerproces van de leerling(en).
OLR3.43.4 De bachelor-na-bachelor hanteert een correcte onderwijstaal, afgestemd op het ontwikkelings- en sociaal-emotionele niveau van de leerling(en); hij stelt vragen die het denken, handelen en voelen stimuleren en geeft op (cruciale) momenten gericht feedback.
OLR3.53.5 De bachelor-na-bachelor coacht de leerling in autonomie en zelfregulerend leren door ondermeer het leerproces van de leerling zichtbaar te maken. Van zodra het kan, bouwt de bachelor-na-bachelor de ondersteuning gestaag af.
OLR3.63.6 De bachelor-na-bachelor coördineert administratieve taken, gekoppeld aan het handelingsgericht werken.
OLR6.16.1 De bachelor-na-bachelor formuleert zijn ondersteuningsbehoeften en neemt het eigenaarschap van de professionalisering op om kwaliteitsvol onderwijs te kunnen realiseren.
OLR6.26.2 De bachelor-na-bachelor blijft de eigen professionaliteit ontwikkelen, vanuit een actief onderzoekende houding en door samen te werken met en te leren van diverse interne en externe partners in professionele leergemeenschappen en netwerken.

Leerdoelen

De studenten
  • krijgen zicht op het mogelijke samenspel tussen de diagnose mentale beperking en de diagnose ASS.
  • kunnen in eigen woorden uitleggen hoe een mentale beperking in samenspel met ASS uitdagingen biedt op vlak van communicatie, sociale relaties en verbeelding
  • kunnen nadenken over aanpassingen die rekening houden met sensorische over-en onder gevoeligheden.
  • kunnen nadenken over vaak voorkomende uitdagingen in het klasgebeuren en adviezen formuleren voor deze uitdagingen.
  • kunnen in het nadenken over adviezen een perspectief van talenten aanwenden.
  • kunnen omschrijven hoe dit samenspel invloed heeft op de ondersteuning die ze bieden aan kinderen/jongeren met beide beperkingen (met oog op zelfredzaamheid en maatschappelijke redzaamheid).
  • tonen begrip en respect voor de context van het kind/de jongere
  • erkennen het belang van rekening houden met de ervaringsdeskundigheid van ouders en context

Leerinhoud

Doelgroep: basis- en secundair onderwijs

Je volgt/volgde ook "Autismespectrum: What's in a name" en "Kinderen en jongeren met ernstige of matige mentale beperking", of bent vertrouwd met de doelen en inhouden ervan. De lesgever gaat er in dit keuzevak immers van uit dat je deze doelen en inhouden beheerst, deze worden hier niet meer herhaald.

Het samenspel tussen verschillende diagnoses biedt altijd unieke uitdagingen. Tijdens dit aanbod kijken we welke uitdagingen de comorbiditeit van ASS en een mentale beperking kan brengen. Er wordt dieper ingezoomd op hoe de mentale beperking samenspeelt met typische uitdagingen voor kinderen en jongeren met ASS zoals uitdagingen in sociale relaties, verbeelding en communicatie. Naast enkele concrete handvaten, inspireren we elkaar voor good practices en luisteren ter illustratie vol respect naar een getuigenis van een ouder van een kind met ASS en een mentale beperking.

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit opleidingsonderdeel hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding. Voor andere vormen van studiebegeleiding kun je terecht bij je leertrajectbegeleider, die je kan verwijzen i.f.v. specifieke studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

De evaluatie gebeurt op niveau van het samengesteld opleidingsonderdeel "Keuzetraject". Je vindt de algemene informatie over de evaluatie van de keuzevakken dan ook terug in de ECTS-fiche van dit samengesteld opleidingsonderdeel.