Karel de Grote Hogeschool
Brusselstraat 45 - 2018 ANTWERPEN
03 613 13 13
info@kdg.be
Business modeling & ideation KMO22445/1519/2021/1/06
Studiegids

Business modeling & ideation KMO

22445/1519/2021/1/06
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • KMO-management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Lambin Marte, Mistiaen Peter, Verfaellie Natalie, Verheyen Carolien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Periode 1+2 of Periode 3+4

Studiematerialen algemene info: Verplicht

Aanvullende studiematerialen zoals powerpoint slides vind je terug op de elektronische leeromgeving.

Werkvormen algemene info

Hoorcolleges, coaching, groepswerk, field- en deskresearch, zelfstudie.
Dit OLOD wordt aangeboden volgens de principes van flipping the classroom/blended learning. Dit wil zeggen dat gekozen wordt voor een onderwijsvorm waarbij digitaal studiemateriaal wordt gecombineerd met contactonderwijs. Tijdens de contactmomenten wordt gewerkt op basis van de voorbereiding van de student. In geval de student zich niet of onvoldoende heeft voorbereid, heeft een docent het recht de student de toegang tot een contactmoment te ontzeggen.

Werkvormen

Totale studietijd75,00 uren
  • Duur: 2 periodes
  • Startmoment: P1,P3

Leerresultaten

CodeOmschrijving
OLR KMO 3.0De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.
OLR KMO 3.1De bachelor KMO neemt een innovatieve en creatieve houding aan om zijn rol binnen het bedrijf/de organisatie te vervullen.
OLR KMO 4.0De Bachelor BM handelt klant- en servicegericht en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders.
OLR KMO 6.0De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.
OLR KMO 9.0De Bachelor BM handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen.

Leerdoelen

1. Je omschrijft begrippen, concepten, principes die je een bruikbaar kenniskader geven voor het doorlopen van het innovatieproces.
2. Je doorloopt het innovatieproces voor de ontwikkeling van een eigen gekozen businessconcept.
2.1 Je begrijpt dat in de bedrijfswereld niet alle businessideeën levensvatbaar zijn.
2.2 Je begrijpt dat, in het kader van deze cursus, een goed onderbouwd innovatieproces doorlopen belangrijker is dan het finale resultaat.
2.3 Om het innovatieproces correct te doorlopen, ben je in elke fase in staat om de juiste innovatietools- en canvassen te selecteren en uit te werken.
2.4 Je stelt je tijdens het innovatieproces wendbaar/flexibel op. Indien nodig itereer je en pas je voorgaande stappen in het proces aan.
3. Je toont de nodige zelfsturing.
3.1 Je toont de nodige wilskracht om het innovatieproces te doorlopen. Je toont hierbij je eigen wil, zet je achter het project en gaat ervoor.
3.2 Je toont het lef om externe stakeholders te contacteren met als doel het businessconcept te valideren.  
3.3 Je geeft niet op ondanks obstakels en tegenslagen.
3.4 Je neemt het roer mee in handen en geeft mee richting aan het innovatieproces. Je neemt beslissingen en gaat ervoor.
3.5 Je gaat planmatig te werk, maakt duidelijke syntheses van de vooruitgang van het innovatieproces, formuleert duidelijke vragen en stelt een concreet plan van aanpak op.
3.6 Je toont dat je kan reflecteren over je eigen handelen en het innovatieproces. Dit doe je door bewust stil te staan en tussentijds te evalueren.
3.5 Je houdt de individuele - en groepsvooruitgang van het innovatieproces en de eventuele iteraties in detail bij. Je onderbouwt ze indien nodig met onderzoekresultaten.
4. Je toont creativiteit.
4.1 Je bent explorerend ingesteld en genereert mee unieke “ideeën” die passen in de context van het innovatieproces.
4.2 Je maakt op een creatieve manier gebruik van de innovatietools die tot het innovatieproces behoren.
5. Je handelt op een professionele wijze.
5.1 Je communiceert intern en extern op een professionele en respectvolle manier.
5.2 Je respecteert deadlines.

Leerinhoud

Je doorloopt een innovatieproces voor de ontwikkeling van een eigen gekozen businessconcept.  Hierbij vind je a.d.h.v. onderzoek businessopportuniteiten (problem-fit) waarvoor je op basis van innovatietools (o.a brainstorm technieken, Experimenten Canvas) een passende oplossing formuleert (problem-solution fit). Hierbij heb je een ondernemende houding en maak je gebruik van zowel desk- als fieldresearch. Contact met jouw potentiële klanten vormt hierbij een essentieel onderdeel. Vervolgens zet je de eerste stappen om op zoek te gaan naar een product-marketfit. Dit doe je door meerdere Business Modellen te ontwerpen en de voornaamste hypotheses in kaart te brengen.

Tijdens dit innovatieproces dien je planmatig te werk te gaan, te reflecteren over je eigen handelen en het innovatieproces, en hou je de individuele - en groepsvooruitgang van het innovatieproces bij. 

Instap- en studiebegeleiding

Bij dit opleidingsonderdeel hoort vakgeïntegreerde studiebegeleiding. Voor andere vormen van studiebegeleiding kan je terecht bij je leertrajectbegeleider, die je kan verwijzen i.f.v. specifieke studiebegeleiding.

Evaluatie algemene info

Zie Elektronisch leerplatform (Canvas)  voor verdere toelichting.

Het individuele punt van de Portfolio en Observatie van het functioneren tijdens het onderwijsleerproces komt tot stand door de score te vermenigvuldigen met de peer assessment factor. Wanneer blijkt dat de student ondermaats of bovenmaats presteert, kan een individueel punt door de docent worden toegekend.  De lector houdt hierbij rekening met de peer-assessment en de eigen observaties tijdens de coaching.  Studenten die geen bijdrage leveren voor het team (meelifters) kunnen door de docent-coach aan een aparte groep toegewezen worden.   Om deze onderwijsactiviteit te kunnen evalueren, is je aanwezigheid verplicht. Wie tijdens de bijeenkomsten meer dan 2 keer ongewettigd afwezig is, krijgt 0/20 voor het onderdeel. 

De Opdracht met evaluatie tijdens de examenperiode (1ste zit-30%) is een individuele opdracht. Bedoeling is dat je deze opdracht uploadt op de elektronische leeromgeving op een door de docent bepaald tijdstip en dat je dit tijdens een examengesprek mondeling komt toelichten. Als de opdracht niet (tijdig) wordt ingediend, kan er geen Examengesprek doorgaan en is de score bijgevolg nul op twintig.



Opdracht met evaluatie tijdens de examenperiode (2e zit-40%). Ben je niet geslaagd in 1ste zittijd dan doorloop je individueel het innovatieproces en maak je hiervan ook een reflectie. Bedoeling is dat je deze opdracht uploadt op de elektronische leeromgeving op een door de docent bepaald tijdstip en dat je dit tijdens een examengesprek mondeling komt toelichten. Als de opdracht niet (tijdig) wordt ingediend, kan er geen Examengesprek doorgaan en is de score bijgevolg nul op twintig.

Bij ongewettigde afwezigheid bij de tussentijdse evaluaties en eindevaluatie is de score voor de betreffende student 0 voor de betreffende evaluatie, ongeacht de groepsscore.   Bij gewettigde afwezigheid dient de student het gemiste evaluatiemoment in te halen.

Het niet respecteren van de deadlines leidt tot een 0 voor de desbetreffende evaluatie.


De deelpunten worden gecommuniceerd via Canvas.
Ben je afwezig op een (deel)examen van een (deel van een) opleidingsonderdeel? En leg je het inhaalexamen niet af? Dan krijg je een 0/20 voor dat deelexamen.

De bewijslast voor het inleveren van werkstukken ligt bij de student.

Voor evaluaties die plaatsvinden tijdens de lesperiode organiseert de lector het inhaalmoment. Indien de leerdoelen op een ander moment getest worden, is er geen inhaalmoment nodig en past de lector de weging aan. Bij gewettigde afwezigheid bij evaluatie tijdens de lesperiode gaat de lector na of er voldoende observatiemomenten zijn om een evaluatie mogelijk te maken. De lector past in dit geval de weging aan.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede zittijdOpdracht - met evaluatiemoment in de examenperiode40,00In tweede zit werk je een volledig nieuwe opdracht uit, volledig individueel. Bedoeling is dat je deze opdracht uploadt op de elektronische leeromgeving op een door de docent bepaald tijdstip en dat je tijdens een examengesprek mondeling komt toelichten. Als de opdracht niet (tijdig) wordt ingediend, kan er geen Examengesprek doorgaan en is de score bijgevolg nul op twintig.
Studenten voor wie het opleidingsonderdeel start in periode 1
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens Periode 1Portfolio30,00De groepsscore wordt gedifferentieerd op basis van peer-assessment (+ of - 6 punten). De lector/coach kan bij een ondermaatse of bovenmaatse prestatie de marge van 6 punten overschrijden om een individueel punt aan te passen. De lector/coach houdt hierbij rekening met de peer-assessment en de eigen observaties tijdens de coachings, aanwezigheid en evaluaties.
Tijdens Periode 1Schriftelijk multiple choice examen met laptop10,00Meerkeuzevragen met Standard Setting Systeem.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens periode 1 + periode 2Observatie van het functioneren tijdens het onderwijsleerproces30,00De groepsscore wordt gedifferentieerd op basis van peer-assessment (+ of - 6 punten). De lector/coach kan bij een ondermaatse of bovenmaatse prestatie de marge van 6 punten overschrijden om een individueel punt aan te passen. De lector/coach houdt hierbij rekening met de peer-assessment en de eigen observaties tijdens de coachings, aanwezigheid en evaluaties.
Tijdens examenperiode op het einde van periode 2Opdracht - met evaluatiemoment in de examenperiode30,00Individuele opdracht.
Studenten voor wie het opleidingsonderdeel start in periode 3
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens periode 3Portfolio30,00De groepsscore wordt gedifferentieerd op basis van peer-assessment (+ of - 6 punten). De lector/coach kan bij een ondermaatse of bovenmaatse prestatie de marge van 6 punten overschrijden om een individueel punt aan te passen. De lector/coach houdt hierbij rekening met de peer-assessment en de eigen observaties tijdens de coachings, aanwezigheid en evaluaties.
Tijdens periode 3Schriftelijk multiple choice examen met laptop10,00Meerkeuzevragen met Standard Setting Systeem
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tijdens periode 3 + periode 4Observatie van het functioneren tijdens het onderwijsleerproces30,00De groepsscore wordt gedifferentieerd op basis van peer-assessment (+ of - 6 punten). De lector/coach kan bij een ondermaatse of bovenmaatse prestatie de marge van 6 punten overschrijden om een individueel punt aan te passen. De lector/coach houdt hierbij rekening met de peer-assessment en de eigen observaties tijdens de coachings, aanwezigheid en evaluaties.
Tijdens examenperiode op het einde van periode 4Opdracht - met evaluatiemoment in de examenperiode30,00Individuele opdracht.

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.